Procesarea secventiala

Cititorii familiarizati cat de cat cu Caiet pentru casa mea cunosc povestea Catiushei si faptul ca am inscris-o intr-un program foarte bun de recuparare- NACD, fondat si condus de Bob Doman. Ei bine, familiarizandu-ma cu principiile acestui program (care nu este conceput doar pentru copii cu handicap sever, ci poate fi adaptat si pentru copii neurotipici sau supradotati), am dat peste niste lucruri extrem de interesante privitoare la modul cum functioneaza creierul si cum poate fi imbunatatit.

Sunt principii si exercitii pe care ma voi grabi sa le aplic cu S. in masura in care el va coopera si a timpului disponibil. Sunt lucruri care ar fi de un extrem ajutor parintilor cu copii mai mari, de varsta scolara, care nu reusesc sa tina pasul si sa se adapteze in sistemul de invatamant (asa imperfect cu este el), avand dificultati de invatare (gen dislexie, discalculie, disgrafie), sunt diagnosticati cu ADHD sau altele de felul acesta. Eu va recomand din inima sa ascultati seria aceasta, nu sunt singura foarte entuziasmata de ce am aflat aici. Postez doar primul video, care va va duce spre o serie de 17:

Printre altele, Bob Doman afirma ca creierul unui copil trebuie sa poata procesa cam atatea unitati ca si varsta lui- un copil de un an va putea procesa doar un lucru (adica, intr-un anume moment dat creierul sau se va putea concentra doar asupra unui singur lucru), un copil de 2 ani, 2-3 (de obicei „eu vreau”, „eu nu vreau” 🙂 ), un copil de 3 ani 3-4, ajungandu-se la un normal de 7-8. Un adult normal dezvoltat din punct de vedere neurologic, ar trebui sa poata procesa 7-8 unitati de felul acesta (sa tina minte 7-8 cifre spuse rar – cifra si secunda- si sa le reproduca in ordinea in care au fost ele spuse, sa poata urma 7-8 comenzi in ordinea in care i-au fost prezentate). Din pacate, majoritatea adultilor nu ating acest stadiu de maturitate neurologica, in tarile subdezvoltate media fiind pe 4 unitati pentru adulti. Deci un adult ar avea capacitatea de procesare a unui copil de 4 ani!
In aceeasi ordine de idei, copiii cu dificultati de invatare au de fapt o imaturitate neurologica- ei pot procesa doau 2-3 unitati at a atime, ceea ce trece dincolo de asta ii depaseste. Daca creierul lor fuctioneaza ca si creierul unui copil de 2-3 ani, este ridicol sa ai pretentia ca ei sa faca fata unui program (de invatare si de concentrare, de informatii si de stat linistit in banca) conceput pentru copii de 7-8 ani. Bob Doman spunea: „Cum poti face un grup de copii de 2-3 ani sa stea linisti cate 50 de minute intr-o banca?” „Nu ai cum, decat daca ii droghezi”. Iar trista realitate asta este: copii diagnosticati cu ADHD sunt medicati pentru a sta linistiti, insa problema lor de baza (imaturitatea neurologica) nu este rezolvata.

Vreti sa stiti cum stati la capitolul procesare secventiala? Faceti testul!

Niste explicatii mai detaliate puteti citi in engleza aici si aici. Din nou despre abordarea neurodevelopemental (nici nu stiu cum sa ii spun in romaneste) puteti citi aici.

Vreti sa vedeti cum puteti imbunatati aceasta capacitate la copiii vostri? prin exercitii de acest gen.

Eu am de gand sa fac cu S. astfel de exercitii- dar nu pe calculator sau i-Pad, ci cu manipulative (cifre, litere, jucarii, culori, memory cards)- si sper ca si creierasul lui va functiona mai bine, daca reusesc sa fiu perseverenta cu el.

Vi se pare util sau interesant?

Articolul anterior
Articolul următor
Lasă un comentariu

24 comentarii

  1. Raluca, mi se pare nu doar util si foarte interesant, ci de-a dreptul revelator ceea ce citesc si aud!
    Rezonez cu tot ceea ce sustine acest minunat domn si deja incep sa fac planuri si modificari in educatia M-ei. Mi se pare genial modul atat de simplu in care pot schimba in bine activitatea neurologica a copilului meu (si pe a mea, de ce nu?)!
    Pentru ca nu s-a inventat un cuvant mai puternic, pot doar spune MULTUMESC!

    Răspunde
    • Ma bcuur atta de mult ca si tu le gasesti la fel d interesante ca mine! Si eu simt ca am nevoie sa ma echilibrez neurologic. As vrea ca toti parintii sa stie chestiile aastea.

      Răspunde
  2. Raluca,articolul asta daca ar fi citit de toti parintii care „au copii cu adhd ” multi copii ar fi salvati de la drogat!Cand aud parintii ca se plang cu astfel de probleme parca nu e chiar asa de grav dar cand mai vine si profesorul sa iti spuna una ca asta chiar ma apuca „jelea”.Si sigur ca e asa cum e in articolul de mai sus.Copiii, in ziua de azi, in loc sa fie lasati sa se joace cu lego, cuburi,sa fie pusi sa sorteze si sa faca patterns,sunt de multe ori uitati in fata unui tv/calculator si invata din activitatile acelea educative.Nu spun ca unele nu sunt ok ,cu masura dar un copil care nu e afara printre copii pur si simplu nu reuseste sa invete people skills,cum sa se puna in realatie cu alte persoane etc.Felicitari pt. articol si sper sa il citeasca muuuuuulti parinti si dascali!

    Răspunde
    • Sa stii ca Doman spune ca fiecare adult/copil care petrece timp in fata televizorului (mai mult de o ora pe zi) pierde cate o unitate din normalul varstei sale cu fiecare ora in plus petrecuta la TV. Asta e un motiv pentru care prefer maipulativele. Si eu cred ca daca parintii ar sti aceste lucruri copii lor ar trece mai usor si mai fericiti prin scoala.

      Răspunde
      • E f interesant ce spui, si sunt perfect de acord, vad pe copii, parca se ‘prostesc’ de too much Tv, mai ales desene de astea de proasta calitate.

        Răspunde
  3. extrem de interesant! multumim!

    Răspunde
  4. E un articol grozav, Raluca…de-abia astept maine, cand pot da drumul la boxe sa fac testul si sa vad videoclipurile.
    Multumim mult!

    Răspunde
    • Coca, te asigur ca nu vei regreta 🙂 i-Pad pentru ca nu am inca (e pe wishlist :), unul ieftin sau second hand cel mai probabil ), calculator nu pentru ca nu vreau sa-l vad pe S. calare pe laptopul meu, vreau sa stau numai eu calare pe el 🙂
      Glumesc, dar nu vreau sa il obisnuiesc inca cu calculatorul, mi se pare prea devreme…

      Răspunde
      • Recunosc ca si pe mine ma bate gandul sa investesc intr-un i-pad…dar mai intai nu stiu eu cum se foloseste :)))…si eu tot unul second as cauta.
        Da, nici eu nu- l lasam pe D. la calculator la varsta lui S….si acum, doar din cand in cand.

        Răspunde
        • Coca … iPad-ul e f usor de folosit, foarte intuitiv. Mai usor de folosit decat un calculator normal, mai ales de catre copii. O sa vezi ce repede invata copiii sa-l foloseasca, sa-si caute aplicatiile etc. Eu il prefer televizorului pentru ca totusi e gradul de interactivitatea mai mare, alegi ce aplicatii foloseste copilul, setezi nivelul (la cele pt ‘scoala’). Dar sa stii ca … poate da dependenta :)), cel putin la inceput, vor fi copiii fascinati de el. Noi il mai folosim si cand e nevoie de ‘quiet time’, seara de exemplu, daca e agitatia prea mare si e nevoie sa ne linistim.

          Răspunde
        • Daca gasesti vreo oferta buna, Coca, da-mi si mie de stire te rog!

          Răspunde
  5. Da, uitasem sa te intreb: de ce nu si pe un calculator sau i-pad?

    Răspunde
  6. Raluca, multumim mult pestr informatii, sunt de mare folos!! Ne tii la curent cu ce mai afli, daaa??? 🙂 te rugam!

    Răspunde
    • Sigur, Adina 🙂 Si eu iti multumesc pentru toate informatiile utile pe care mereu le aflu de la tine!

      Răspunde
  7. Mulțumesc Raluca! NOtez acest articol și o să-l am în vedere să în diger pe îndelete de îndată ce termin cu examenele 🙂

    Răspunde
  1. Jocul FIGURIX sau despre combinarea notiunilor diverse intr-una singura | joaca de-a copilaria
  2. Jocuri pentru imbunatatirea procesarii secventiale | Caiet pentru casa mea
  3. Jucaria de joi- Pop up toy | Caiet pentru casa mea
  4. Cateva ganduri pentru parintii de copii cu intarzieri de vorbire | Caiet pentru şcoala de...acasă
  5. Jocul cifrelor – Mic Atelier de Creație

Lasă un comentariu