Studii despre apa

Vara aceasta ne ocupam in special de apa si formele ei. Am inceput sa studiem despre lac (puteti citi aici si aici), vom continua cu mari si oceane. Este atat de distractiv sa studiezi apa si din pricina experimentelor care se pot face.

Pentru inceput, am pus apa (colorata sau nu) la inghetat.

Aveti nevoie de:

  • forme pentru gheata (ale noastre sunt de la Ikea)
  • apa si vas pentru turnare
  • colorant alimentar, cerneala
  • pipeta

In timp ce S. turna apa in forme, am discutat despre lichide, despre faptul ca ele curg si iau forma vasului in care sunt turnate. L-am rugat sa imi dea si alte exemple de lichide cunoscute de el, si s-a descurcat excelet, amintind uleiul, lapele, sucul.

jocgheataA doua zi am scos cuburile inghetate. Am povestit despre forma solida a apei, si despre faptul ca este foarte rece. Dupa aceea,  am trecut din nou la experimentat.

Pentru inceput, am vrut sa vedem ce se intampla daca punem bucatele de gheata in ulei (sursa de inspiratie aici).  Din pricina densitatilor diferite, apa a format bilute care nu s-au amestecat cu uleiul, oricat a incercat S. sa le agite:

gheatauleiCondensarea

Apoi am facut experimentul ploii intr-un borcan. Aveti nevoie de:

  • un borcan transparent, curat, pe care sa il incalziti in exterior in prealabil
  • un capac al borcanului sau o farfurioara
  • gheata
  • apa fierbinte

Cand am fiert apa, l-am chemat pe S. sa observe vaporii care se ridica din ibric, si i-am explicat ca aceea este forma gazoasa a apei. L-am rugat sa tina mana deasupra ibricului, si a vazut ca aburul e fiebinte, iar in felul acesta a tras concluzia ca apa se transforma in solid cand este foarte frig, si in gaz cand e foarte cald.

Am turnat putina apa fierbinte in borcan, si am pus capacul intors peste gura borcanului, cu gheata in interior. Pe capac s-au format picaturi de apa, din pricina condensarii. I-am explicat ca asa se petrece si cu ploaia. Pentru a fi si mai concludent totul, am mai facut un mic experiment (inspirat de aici):

Norul

In borcanul deja pregatit pentru „ploaie” am introdus un chibrit aprins si stins imediat. „Norul” ce s-a ridicat de acolo a fost spectaculos, chiar daca pozele noastre nu il arata la adevarata lui valoare.

experimentploaie Apoi am continuat joaca cu gheata- am incercat sa vedem ce se intampla daca vom combina doua cuburi de gheata diferit colorata, iar la final am turnat pur si simplu restul cuburilor intr-un castron mare si l-am lasat sa se joace. Intr-o zi torida, joaca cu gheata e o buna experienta senzoriala. Noi am mai facut si aceasta descoperire de comori vara trecuta.

gheatacolorataJocurile si experimentele noastre nu se termina aici, mai am pregatite cateva pentru S., asa ca…va urma 🙂

Articol următor
Lasă un comentariu

5 comentarii

  1. avem aceleasi forme , tot de la ikea 🙂 Experimentul ploii l-am facut si noi, doar ca am pus apa sa clocoteasca intr-o oala pe aragaz si am pus capacul peste. dar ideea e aceeasi.

    Răspunde
    • Daaa, se poate face in diverse moduri! Avantajul cu borcanul e ca poti face si experimentul acela spectaculos cu norul- acela chiar merita facut!

      Răspunde
  2. Foarte instructiv şi distractiv pentru S., Raluca! Cred că s-a jucat cu multă plăcere, pe căldura de ieri. O zi mai răcoroasă avem azi.

    Răspunde
    • La noi nu e foarte cald, Mihaela, 😦 nici nu prea simt ca e vara 😦 Dimineata poate e soara, insa dupa-amiaza e inorat si furtuna. Oricum, S. iubeste experimentele si joaca cu apa, asa ca vara asta n-o puteam rata.

      Răspunde
  1. Finding Nemo si alte activitati…oceanice | Caiet pentru casa mea

Lasă un răspuns

