Interviu cu Gabriel Curcubet- fondatorul Asociatiei Homeschooling Romania

Interviul de fata face parte din seria de articole despre homeschooling pe care doresc sa le prezint pe blog. M-a bucurat amploarea discutiilor pe care primul articol le-a starnit, iar multi dintre voi s-au aratat interesati de aspectele practice ale modului in care se poate face educatie la domiciliu in Romania. Nimeni nu ne poate da mai multe detalii in aceasta privinta, decat fondatorul Asociatiei Homeschooling Romania, Gabriel Curcubet care, pe langa cei doisprezece ani de experienta directa in homeschooling, face eforturi si pentru legalizarea ei in tara noastra.

Mi-am promis si am promis cititorilor mei o serie de articole despre homeschooling, si mi-am dat seama ca dumneavoastra sunteti cei care cunoasteti cel mai bine situatia din Romania. Aveti bunavointa sa imi raspundeti la cateva intrebari?

1. Cum ati hotarat sa va scoliti copii acasa? Ati inceput in 2001, unde se situeaza copiii dvs. acum din punct de vedere academic?

Am optat pentru educatia la domiciliu pentru ca mi-am dat seama ca scoala nu poate da unui copil ce poate da un parinte- atat ca educatie, etica dar si in ceea ce priveste partea academica. Profesorii, chiar si cei mai bine pregatiti, nu pot adapta stilul de predare individualitatii fiecarui elev. Noi credem intr-o educatie personalizata, de aceea am preferat varianta scolii de acasa.

Facem homeschooling din 2001 si pana acum. Copiii in clasele primare si generale sunt inscrisi la scoli imbrela din Statele Unite ale Americii, care ofera curriculum, o diploma acreditata ce se poate echivala in Romania, iar de la ei putem achizitiona manuale si caiete de lucru. Voi aminti cateva scoli de acest fel- West River Academy, A Beka Academy, Alpha Omega Academy, Christian Liberty Academy. Din punct de vedere academic, copiii nostri sunt cel putin, daca nu mai bine pregatiti decat elevii unei scoli de masa, participa la concursuri internationale de unde se intorc cu premii si invata cu placere.

Fiul nostru cel mare, fiind bilingv, a avut posibilitatea de a-si continua studiile liceale tot la distanta. Este inscris la un liceu din Ungaria, cursurile le face pe Skype cu profesori maghiari, iar bacalaureatul il va putea da acolo. Diploma se va putea echivala in tara noastra.

Parintii carora educatia la domiciliu li se pare o optiune buna pentru copiii lor, trebuie sa stie ca exista si varianta bacalaureatului international, recunoscut si in Romania. Acest bacalaureat se da in limba engleza, vizeaza cunostinte generale si poate fi dat in mai multe centre din Europa, cel mai apropiat de noi fiind in Ungaria.

2. Cate familii sunt interesate de educatia la domiciliu in Romania? Care ar fi „profilul” acestei familii?

In prezent exista cel putin 100 de familii in Romania care au optat pentru acest mod de a-si educa copiii. In general, sunt familii de intelectuali cu venit mediu, unde parintii se simt foarte responsabili de educarea copiilor lor, vor sa fie direct implicati, considerand ca familia este mai importanta decat statul. Unele sunt motivate de credinta, altele o fac pentru ca doresc o educatie personalizata, care sa respecte individualitatea si particularitatile fiecarui copil.  Un elev scolit acasa beneficiaza de mai multa flexibilitate, poate aprofunda interesele si pasiunile sale mai bine decat daca ar trebui sa isi imparta timpul intre toate cerintele programei (incarcate, stim bine) unei scoli de masa, poate zabovi mai mult acolo unde materia ii este greu de inteles, sau, dimpotriva, accelera ritmul daca i se pare mai usoara. Daca parintele nu face fata predarii unei materii, are optiunea de a apela la un meditator profesor- sa nu uitam ca multi elevi ai scolilor publice fac meditatii dupa ore, ceea ce poate fi numit tot un fel de homeschooling.

3. Stiu ca ati militat pentru legalizarea educatiei la domiciliu, si asteptati ca legea sa fie votata in 2007. Suntem in 2013 si inca nu am auzit ca homeschoolingul sa fie legalizat- imi puteti da mai multe amanunte despre cum stau lucuruile in acest moment?

In 2010 a fost votata legea de catre comisia de invatamant din Camera Deputatilor. Initial proiectul de lege a fost votat in unanimitate, apoi a fost revotat, iar rezultatul a fost 10 voturi pentru, 14 impotriva. La vremea respectiva, am scris mai multe detalii pe care le puteti citi aici. Ne-am dori implementarea modelului finlandez de educatie la domiciliu in  invatamantul romanesc.

4. Incepand cu anul 2002 ati organizat o serie de conferinte  despre educatia la domiciliu. Cand si unde va avea loc urmatoarea?

Intentionam sa organizam o conferinta in limba romana in Bucuresti in luna mai- cei interesati pe pot cere detalii la adresele de e-mail sau telefonul afisate pe pagina despre conferinte a Asociatiei Homeschooling Romania.

Multumesc frumos pentru toate aceste informatii- cei interesati de educatia la domiciliu cu siguranta le vor gasi foarte utile!

Articolul anterior
Lasă un comentariu

45 comentarii

  1. Cristina

     /  14 februarie 2013

    Bacalaureatul International este o practica ONU de indoctrinare. Nu l-as recomanda parintilor care nu vor ca sa aiba copiii indoctrinati de ONU.

    Pentru ca sa faci homeschool in Finlanda ai nevoie de permisiunea organelor locale. Deci dreptul este ingradit. Nu inteleg de am dori acest model?

    Authorities accept a parent’s right to homeschool but often deflate this right and in some cases misinterpret the law. The law gives a supervisory role to the local authorities.

    Mie nu mi se pare un lucru de dorit.

    Răspunde
    • Daca nu recomanzi bacalaureatul international, care varianta o recomanzi?

      Răspunde
    • Indoctrinarea e una, invatatul pentru a da un examen dupa care sa iei o diploma care sa iti fie recunoscuta in Romania, e alta. Poti fi oriunde si sa nu te lasi afectat, daca ai discernamant, sistem dupa care sa filtrezi informatiile etc. Faci ca la noi la facultate: inveti pana treci examenul, dupa ce treci, ai uitat tot 🙂

      Daca copilul are un sistem propriu de valori, unul bine cladit, si puternic, trebuie sa aplici tehnici speciale ca sa indoctrinezi si implicit sa speli creierul.
      Am fost in destule situatii in care puteam sa fiu indoctrinata, s-au folosit tehnici NLP si mai stiu eu de care. Si nu a reusit nimeni. De ce? Fiindca am principiile mele. Daca nu as fi avut principii dupa care sa ma ghidez in viata ma putea oricand bate vantul in orice directie, eram influentabila complet.
      Cred ca acesta este unul din cele mai importante lucruri de transmis in educatia acasa: un sistem de valori si principii dupa care sa se ghideze in viata.

      Răspunde
      • Cristina

         /  14 februarie 2013

        Noi nu realizam la ce indoctrinare sintem supusi. Doar faptul ca acceptam autoritatea statului in educatie face parte din indoctrinare. Ca sa dai examen pentru o diploma recunoscuta de stat trebuie sa inveti materiile cerute de stat. Asta incalca drepturile parintilor de a-si educa copiii asa cum considera ei necesar.

        Eu nu imi pierd timpul timp de 12 ani de zile cu copiii mei ca sa invete ceva ca apoi sa uite tot dupa bacalaureat. Un copil de 10 ani nu are un sistem propriu de valori bine cladit, pina la 18 ani se tot cladeste, de aceea nu trebuie lasat unor straini ca sa-i modeleze cum vrea statul.

        Sa merg mai departe. Prin indoctrinare copiii cresc cu impresia ca statul este autoritatea suprema si are ultimul cuvint. Oameni care cred ca nu sint indoctrinati nu realizeaza ca promoveaza principiile cu care a fost invatat. A cui este datoria sa creasca copiii? A parintilor. De ce atunci se accepta alocatia? Pentru ca sint parinti care cred ca statul trebuie sa-i ajute. ca fara stat nu s-ar descurca, deci statul este salvatorul nostru!

        Citi parinti nu accepta ajutorul de maternitate din partea statului? Prin asta ei recunosc ca daca statul nu i-ar ajuta, ei nu ar supravietui. Din nou, statul este salvatorul nostru. Statul ne da pensie, statul ne da ajutor de inmormintare, statul ne da, ne da, ne da. Nimeni nu se intreaba de unde vin acesti bani si daca e corect ca sa-i ia. Indoctrinare.

        Răspunde
        • Cristina, fatul ca eu refuz ajutoarele de la stat nu ma absolba de obligatiile mele ca si cetatean al acelui stat. Eu pot sa spun ca nu am nevoie de nimic din partea statului, dar traiesc aici si, ca sa nu ajung la inchisoare, trebuie sa respect legile statului. Una dintre aceste legi este ca trebuie sa imi trimit copiii la scoala- acum, problema pe care incercam sa o punem noi este cum putem face lucrul acesta (SCOLARIZAREA copilului nostru) MAI BINE decat o face statul, dar si LEGAL. In asa fel incat, bine educat, el sa poate avea parte de o educatie universitara superioara. Universitatile nu te accepta la examenul de admitere fara diploma de bacalaureat. De asemenea, daca ma intrebi la ce am nevoie de universitate, uite, baietelul meu spune ca vrea sa se faca doctor si il cred. Are o adevarata pasiune pentru aceasta. Daca eu il tin acasa 12 ani, dandu-i cea mai buna educatie personalizata posibila, iar el, autodidact, ajunge sa aiba cunostintele unui neurochirurg pana la 25 de ani, e ok ca le are, dar nu poate PROFESA fara diploma data de universitate. De aceea trebuie sa intelegi ca ceea ce propui tu deocamdata nu este realist pentru sociatetea in care traim noi, si nu ne-am face nici un bine deca s-ar propune acest proiect de lege sugerat de tine. In primul rand ar fi respins din start, de catre niste politicieni care si asa nu agreeaza ideea de HS, in al doilea rand ar prejudicia tocmai copiii nostri, pe care prin HS incercam sa ii ajutam, sa le dam aripi, nu sa le limitam posibilitatile viitoarelor cariere.

          Răspunde
          • Cristina

             /  14 februarie 2013

            Singura obligatie pe care o ai intr-un stat este ca sa respecti drepturile oamenilor de linga tine. Da, stiu ca statul impune legi imorale, care incalca drepturile omului. Dar daca tot se lupta pentru recunoasterea educatiei la domiciliu, de ce sa nu se lupte in functie de principiile corecte? Normal ca acceptam ce ni se da, dar asta nu inseamna ca sa nu luptam pentru ce este corect.

            As putea compara cu sclavia. De ce sa nu luptam ca sa abolim sclavia, de ce am vrea sa luptam doar pentru a face lanturile mai usoare? Da, ca un prim pas acceptam si lanturi mai usoare, dar abolirea sclaviei este scopul principal.

            De accea am spus ca Romania este avantajata. Parintii pot lupta direct pentru libertate, pot da exemplul SUA, nu trebuie sa se multumeasca doar cu lanturi mai usoare.

            Răspunde
    • Cristina, hai sa iti spun de ce nu pot fi de acord cu tine, desi iti citesc blogul si stiu pozitia de pe care vii. Tu esti un parinte responsabil. Tu vrei ce e mai bun pentru fetele tale, ca atare, fata ta care acum studiaza pentru a deveni inginera se descurca foarte bine cu lucrarile din „liceul de acasa”. Asta inseamna ca ti-ai facut treaba bine, iar sistemul din SUA a permis asta, dand libertate parintilor de a acorda diploma. Dar Statele Unite nu sunt Romania. In Romania se triseaza la greu, se copiaza si in scoli. In Romania sunt furati sau „inchiriati” copii pentru a fi trimisi la cersit, copii care, pentru a sta linistiti 12 ore pe zi in strada, sunt drogati cu heroina sau imbatati cu votca. De unde stiu eu ca un parinte nu isi va tine copilul acasa, sub pretextul homeschoolingului, si il va trimite la cersit sau cu oile pe munte? Un astfel de copil este PROTEJAT prin controlul statului. Ceea ce propui tu nu este valabil pentru Romania si dintr-un alt motiv: noi, daca ne dorim sa facem HS, o facem pentru ca vream sa oferim o educatie mai BUNA copilului nostru, pentru ca simtim ca poate mai MULT decat ii ofera sistemul. Daca noi il educam 12 ani in felul acesta, el putand deveni un doctor grozav sau un inginer minunat, are inclinatie spre asta, e talentat- insa eu am facut HS fara posibilitatea unei diplome recunoscute de stat, care imi e necesara acum, in Romania, pentru inscrierea la facultate, nu cumva ii retez viitorul, privandu-l de educatia superioara? Eu nu pot nici macar propune un homeschooling complet separat de Stat si absenta oricarui control- este nerealist pentru societatea in care traim, iar pentru copii se poate transforma mai curand in ceva negativ decat ceva pozitiv. Asta e lumea in care traim, unde nu toti ar adopta HS pentru prezervarea valorilor crestine.
      PE de alta parte, cunosti prea bine scolile comuniste, indoctrinarea pe care o practicau, si rezistenta pe care o dovedeau copiii de crestini. Tu stii ca asta nu le-a micsorat credinta, ci le-a intarit-o, i-a invatat sa isi puna intrebari si sa raspunda la ele cu Adevarul. Deci, daca eu ii predau, va invata sa priveasca chiar si materia pentru Bacalaureatul International cu un ochi critic, si va face diferenta intre a reproduce si a internaliza anumite concepte.
      Pentru majoritatea parintilor care s-ar apuca de HS, asta este cea mai stringenta problema- cum poti sa faci HS in Romania si sa ai totusi o diploma recunoscuta de stat, care sa iti permita educatie universitara si postuniversitara.

      Răspunde
      • Cristina

         /  14 februarie 2013

        Ah, crezi ca in SUA nu sint astfel de parinti? Crezi ca aici nu se copiaza? Chiar si la Harvard? S-au intimplat cazuri in care i-au tinut pe copii acasa ca sa lucreze la ferma familiei. Sint copii care au murit arsi. Dar asta nu inseamna ca sa pedepsesti si pe parintii care sint responsabili, nu? Asta nu inseamna ca drepturile parintilor responsabili sa fie incalcate, nu? Drepturile omului sint universale, indiferent de tara unde se afla omul.

        Nu, dimpotriva, se zice ca comunismul a intarit credinta multora. Da, a intarit-o pe dinauntru. Dar acesta credinta nu s-a aratat si pe dinafara. Asa cum am aratat, aceia care isi spun crestini nu au nici o problema ca sa fure banii altor oameni ca sa isi trimita copiii lor la scoala, accepta alocatie si alte programe sociale. Daca crestinismul spune sa nu furi….unde e credinta asta a lor asa de intarita?

        Nu poti invata copilul sa priveasca materia pentru BI cu un ochi critic pentru ca nu stii ce li se spune, sint foarte subtili in invataturile lor. De exemplu:

        „The IBO goal is the formation of students ‘who understand that other people, with their differences, can also be right’. Not just that other people can be right, but that people can also be right. At the heart of the IB approach is a view that no actual culture holds truth. Thee keystone course for the IB diploma is Theory of Knowledge” Asta se poate traduce ca educatie a „nimicului”. Se invata ca nu exista Adevar, ca totul este relativ. Cum poti sa distingi asta din materiile lor?

        Daca acceptam autoritatea statului in ce priveste educatia de ce sa nu ne trimitem copiii la scolile lor? Daca ei sint cei care stiu cel mai bine, de ce am vrea ca sa ni-i tinem acasa?

        Răspunde
        • Cristina, daca libertatea mea si binele copilului meu pune in primejdie viata si binele altui copil, atunci prefer sa imi limitez eu libertatea pentru ca si celui de langa mine sa-i fie bine. Eu nu as putea trai cu gandul ca am luptat pentru lehalizarea homeschoolingului in cel mai inalt grad, iar aceasta a oferit pretextul legal ca sute de alti copiii sa fie privati de educatie, pentru ca nu exista nici un control. Daca nu exista nici un control, atunci cum dovedesc eu ca diploma data de mine fiului meu are aceeasi valoare (sau mai multa sau mai putina) ca diploma data de parintele care in loc de a-si educa copilul acasa il trimite la cersit? Pentru ca diploma asta e atat de subiectiva, neexistand nici un control, cum dovedesc eu ca e copilul meu mai educat decat cei din sistem? Cine face departajarea? Pana la urma, asta si vrem sa demnstram- ca parintele poate face o treaba la fel de sau mai buna decat scoala. In absenta unor teste standard, cum poti face aceasta demonstratie? In plus, sa nu uitam, ca la noi nu s-a votat nicidecum legea pentru HS. A fost respinsa in cea mai stricta forma a ei. Sa militam noi pentru libertate totala mi se pare si un pic utopic.

          Răspunde
          • Cristina

             /  16 februarie 2013

            Aceeasi problema si-au pus-o si cei din SUA. Eu cum am dovedit ca diploma data de mine are aceeasi valoare ca oricare alta? Pai nu a trebuit sa dovedesc. Exista examene de admitere la facultate, nu? Fata mea a dat examenul, a intrat, deci a dovedit ca stie ce scrie pe hirtie ca stie.

            Vrei sa spui ca diploma data in prezent de catre ministerul educatiei nu este subiectiva? Chiar toti sint educati?

            Da, daca parintii din Romania vor sa demonstreze ca fac o treaba mai buna decit scoala, atunci este nevoie de testele standardizate. In general parintii de aici o fac pentru ca considera ca e de datoria lor s-o faca, necontind daca o fac mai bine ca scoala sau nu. De obicei o fac mai bine ca scoala, dar nu acesta este scopul lor, ci rezultatul.

            Răspunde
            • In Romania lucrurile nu stau atat de roz, Cristina, si parintii ar putea profita de lege pentru a scapa de responsabilitate, nu pentru a-si asuma responsabilitatea in mod mai serios, din pacate.

              Răspunde
              • Cristina

                 /  19 februarie 2013

                Si in SUA parintii se pot folosi de motivul de aface hs pentru a fugi de responsabilitate.

                Dar cei care isi trimit copiii la scolile de stat DEJA scapa de responsabilitate. Cine nu vrea ca sa-si ia responsabilitatea de a-si educa copiii sa ii trimita la scolile de stat, dar cei care vor sa-si asume aceasta responsabilitate sa fie lasati s-o faca, fara interventia guvernului.

              • Cristina, esti prea dura cu afirmatia asta „deja scapa de responsabilitate”.
                Ajungi sa jignesti oameni care tin foarte mult la copiii lor dar nu au cum sa se ocupe de ei caci trebuie sa aiba o sursa de trai, altfel toata familia moare de foame. Ei sunt foarte responsabili, in situatia data, avand in vedere ca au de ales intre a supravietui si a muri de foame.
                Daca tu sau X sau Y a ales sa faca homeschooling nu inseamna ca cei care nu fac intra in categoria iresponsabili sau mai stiu eu cum.
                Mie sincer nu imi plac extremele si nu imi place sa zic ceva despre deciziile oamenilor. Singura chestie care ma roade, asa cum ii roade si pe altii in alte tari este un drept pe care ar trebui sa il aiba parintele. Daca se foloseste de acest drept sau nu, este propria decizie, dar ar trebui sa il avem in orice tara: dreptul de a ne creste, educa si instrui copiii acasa.
                Si mai e ceva, ce nu stii si nu spun parintii public, ma refer la parinti care vor si care fac homeschooling in Romania: ca isi framanta mainile si isi sucesc mintile legat de viitorul copiilor lor in Romania, in conditiile in care ei decid sa faca asta pana la facultate. Poate nu toti au aceste framantari, caci au gasit si aplicat portite legale. Dar altii nu le cunosc sau chiar daca le folosesc au dubii ca isi vor putea vedea linistiti de HS si ca intr-adevar copiii lor nu vor avea mai tarziu probleme in Romania. Intr-o zona din Spania unii parinti au probleme, risca sa iasa din drepturile parintesti, chiar daca si-au inscris copiii la scoala umbrela. Deci framantarile parintilor sunt reale.

                In loc sa gandim la extreme si sa acuzam pe unii si altii, mai bine ne-am gandi cum sa ii ajutam pe parintii care la noi in tara vor sa faca HS.

                Eu si Raluca ne-am gandit sa ii informam mai bine, prin interviuri, articole si multe altele legate de HS. De asta este nevoie acum, de informare, de deschidere de orizonturi, de creare de legaturi intre cei care fac si cei care vor sa faca. Eu prefer sa ma implic venind in ajutorul oamenilor. Si salut orice ajutor in acest sens.
                Astfel, si AHSR si parintii interesati sunt ajutati in demersurile lor, de legalizare, respectiv de aplicare a HS.

              • Cristina

                 /  19 februarie 2013

                Da, nu am exprimat gindul intreg. Intr-o tara ca Romania, in care HS nu este recunoscut ca un drept al parintelui, este normal ca parintii care se gindesc la viitorul copiilor lor isi pun problema acceptarii la facultate.

                Am pus problema daca ar fi legal, ca in SUA. Pentru ca exista ambele posibilitati, parintii pot alege fara ca sa isi puna problema facultatii. Astfel, un parinte care nu doreste ca sa isi asume responsabilitatea educarii copiilor sai ii da la scoala. Aici nu este vorba despre faptul ca nu doreste sau nu poate sa faca hs. Oricare ar fi motivul, responsabilitatea nu ii mai apartine, o da statului.

                Eu nu am acuzat pe nimeni, doar am propus ca daca luptam pentru dreptul parintelui ca sa-si educe copilul sa luptam pentru o forma deplina, nu doar pentru citeva firmituri. Da, luam ce putem, si firmiturile sint bune, dar nu trebuie sa ne multumim cu atit.

  2. Sunt de acord cu homeschooling, dar unele familii pot apela la asta doar ca să-și țină copiii acasă pentru alte treburi…Cunosc cazuri în care nici măcar legal nu și-au dat copiii la școală clasele primare. Ce se întâmplă dacă se legalizează? Vor fi unii părinți care vor opta pentru homeschooling doar pentru a-și ține pruncii acasă pentru treburi! De asemenea homeschooling-ul presupune un program alert pentru părinți. Să presupunem că avem cinci copii. Fiecare va fi pe nivele diferite, și deci…cum reușim să-i aducem pe toți la un nivel corespunzător cu materiile? Și eu am optat pe varianta homeschooling la facultate și master, dar special generala mi se pare dificilă, mai ales clasele primare. Aș vrea ca pruncul meu să socializeze cu ceilalți, nu să se retragă. Principiile și valorile i le clădim acasă! Varianta asta are și avantaje și dezavantaje, ca și cealaltă variantă desigur! Rămâne ca noi să optăm care din cele două opțiuni prezintă cele mai mari dezavantaje! 🙂

    Răspunde
    • Nico, exista parinti care isi scolesc copiii pe nivele diferite si merge asa. Folosesc mai mult un sistem de unit studies si adapteaza tema respectiva la nivelul copilului. Insa ai dreptate cu parintii care pot abuza de lege, asta e si temerea mea.

      Răspunde
  3. Cristina

     /  14 februarie 2013

    Parerea mea este ca intr-un fel Romania are avantaje foarte mari prin faptul ca doar acum se vorbeste despre homeschooling. Fiecare parinte are sansa ca sa se uite la felul cum celelalte tari au abordat homeschooling-ul si sa invete din greselile lor sau sa aplice ceea ce este bun.

    Ideea principala pe care trebuie s-o intelegem este ca dreptul de a educa copilul apartine parintelui. Statul nu are absolut nici un drept in aceasta privinta. Se poate pune la egalitate cu dreptul de a hrani si cu dreptul de a imbraca. Daca ni se pare haios ca sa acceptam ca guvernul sa impuna parintilor cu ce mincare sa-si hraneasca copiii, adica de dimineata toti copiii trebuie sa manince cereale, la prinz toti maninca supa iar de cina toti maninca orez cu carne de pui, tot asa trebuie sa ni se para haios atunci cind guvernul vrea sa impuna copiilor nostri ce materii sa invete si din ce perspectiva. Cum nu acceptam autoritatea guvernului ca sa ne spuna ce fel de mincare dam copiilor nostri si cu ce haine sa-i imbracam, tot asa nu trebuie sa acceptam autoritatea guvernului in ce fel de educatie trebuie sa primeasca copiii nostri.

    A doua idee pe care trebuie s-o intelegem este ca parintii avind dreptul si autoritatea in a educa copiii, ei sint cei care hotarasc standardul in educatie. Guvernul nu are aceasta autoritate. Deci putem intelege ca fiecare parinte are dreptul sa hotarasca ce invata copilul sau in clasa 1, in clasa a 2-a, in a 3-a, si asta poate diferi de la familie la familie. Nu e o crima. Poate ca unii parinti au copii silitori si ajung sa invete tabla inmultirii in clasa 1. Alti parinti au copii interesati de electronica si prefera sa construiasca un radio, de exemplu, in loc sa invete tabla inmultirii, si o invata in clasa a 2-a. SAu a 3-a. Unii parinti vor sa-si invete copiii din manuale cu perspectiva crestina, altii cu perspectiva ateista.

    Acum ginditi-va, daca acceptam autoritatea statului de a stabili standarde educationale si astfel de a da teste, cum vor arata notele acestor copii? Un copil va stii tabla inmultirii, unul nu. Un copil va zice ca sintem creati, altul ca am evoluat. Este oare corect ca guvernul sa dea nota mica unuia dintre ei pentru ca nu a raspuns conform cerintelor statului? Normal ca nu, pentru ca copiii au fost invatati diferit.

    Baccalaureatul international (ca sa raspund Adinei) promoveaza valori care sint in conflict cu valorile crestine. Daca un parinte isi invata copiii dintr-o perspectiva crestina, cum credeti ca v-a face fata la acest examen? Va cadea, nu? De ce trebuie un astfel de examen cind se poate duce la facultatea dorita si sa dea examenul de intrare? Doar acela este necesar.

    In concluzie, parintii care doresc sa faca homeschooling sa nu accepte supraveghere si testare din partea statului pentru ca statul nu are aceasta autoritate. Daca se legalizeaza homeschooling-ul, parintii sa faca tot posibilul ca diploma data de parinti sa fie recunoscuta, fara nici o alta echivalare din partea nimanui.

    Răspunde
    • Eu ii dau drepatate Cristinei in tot ce a spus aici.
      Si am mai inteles ceva, tot citind incolo si incoace: Daca eu,ca parinte inca mai traiesc in societatea sau sistemul de care vreau eu sa-mi feresc copilul,oricum el tot acolo va ajunge(in sistem) cand va creste. Va fi absorbit.Iar intreg sistemul din tara noastra, arata acum pentru mine ca un loc in care trebuie sa supravietuiesti si nu sa traiesti efectiv.Ma gandesc cumva ca noi avem datoria fata de copiii nostri,fata degeneratiile viitoare, sa construim un nou sistem sau societate (comunitate) sanatoasa, in care copiii nostri sa creasca si apoi sa faca parte din acelasi sistem liber in care s-au format. Intoarcerea la natura, construirea de astfel de comunitati, in acord cu natura,sunt pentru mine solutia prin care intreg sistemul poate fi invins. Poate in acest fel scapam si de fricile pe care le avem cu privire la diplomele copiilor.

      Răspunde
      • O familie in care se face homeschooling isi atrage in jurul ei familii cu gandire si actiune similara. Inca nu am exemple concrete din SUA, merg doar pe ce am inteles si observat, dar voi intreba.
        Din ce vad la o prietena ce face HS la ambii copii (cel mare unul deja a terminat sau termina anul asta „liceul”), viata celor care fac HS este plina si foarte plina. Traiesc in aceeasi comunitate, sunt inconjurati de sistem, unii din membrii familiei poate chiar lucreaza in sistem, si asta nu schimba cu nimic educatia pe care o primesc copiii acasa, nu schimba cu nimic HS-ul pe care il fac, din contra. Prietena mea este o tipa cunoscuta, apreciata, si in viata reala, si in cea virtuala, practic as spune ca e o tipa „globala” :))
        Alte familii, cu multi copii, au nu doar propria filozofie educationala, propria viziune asupra lumii, au si un trai in acord cu acestea – casa, ferma etc., practic eu zic ca ei fac parte din „noua societate” care traieste in societatea actuala.

        Multe sunt posibile. Cel mai posibil mi se pare sa-ti schimbi propria viata si viata familiei. Societatea vine si trece sau ramane cu ale ei. Legile pt HS azi sunt intr-un fel, maine nu mai sunt deloc si invers.Vom vedea in articolele urmatoare cum e la cehi si mai ales la finlandezi…

        Răspunde
  4. Uite, Cristina, ca in teorie ti-as da dreptate, dar in practica lucrurile stau diferit. Diploma de Bac este necesara pentru intrarea in facultate, si poti face HS riscand sa nu ii poti oferi copilului accesul la invatamantul superior. Iar noi nu urmarim asta- ci o educatie mai buna si facuta cu mai multa responsabilitatea pentru copiii nostri.

    Răspunde
    • Cristina

       /  16 februarie 2013

      Am inteles. Dar daca s-ar legaliza hs, diploma data de parinti ar fi la fel de valida ca cea de bac. Insa am inteles, scopul pentru care se face hs este diferit.

      Răspunde
  5. Ma bucur de interviu, Raluca! Ca idee centrala: parintii trebuie sa fie responsabili pentru educatia copiilor lor, iar dragostea, buna cuviinta, valorile morale trebuie sa primeze….conform „studiilor” facute, prin homeschool se asigura cel mai bine educatia copiilor…oricat ar vrea un invatator/profesor, nu are timpul fizic ( la 30 de copii) sa vada care este „geniul” fiecarui copil si sa-l indrume. Cu totii vedem ca lucrurile nu mai sunt cum erau acum 22 de ani. Sa ne rugam sa primim ce e mai bine pentru noi!

    Răspunde
    • Asa e, Oana. Si eu sunt de parere ca scoala nu poate sa imi educe copilul. De aceea, spun drept, nici nu ma bazez pe scoala prea mult. Incerc sa il invat eu si SPER sa nu ucida in el placerea de a sti, de a descoperi, de a cerceta, asa cum vad la alti copii de cl I-a, a II-a. Noi suntem responsabili ca parinti, sper sa nu il „strice” scoala.

      Răspunde
  6. marim

     /  13 martie 2013

    Intrebarea mea este pentru parintii care fac Hs in Ro, deci nu in afara. Deci sa zicem ca gasesti o scoala in Sua, faci Hs cu copiii si intrebarea e: ai nevoie de diploma(transcript) acreditata?sau doar recunoscuta? Acum sincer vorbind nu cred ca statul roman va accepta asta in urmarorii 10-20 ani, doar o minune de s-ar intampla si nici nu prea vad ca statul va echivala studiile. Cunosc o familie care a plecat in Budapesta 2 ani si la intoarcere in Ro, statul roman le-a spus ca trebuie sa reia studiile de unde a ramas copilul, adica din clasa 3 in loc de clasa cincea. Penibil, dar adevarat! deci sa fim seriosi acum …faci 12 ani hs cu copilul in lb engleza si la sfarsit statul roman vede ca si un mare zero!!! A doua intrebare care chiar m-ar ajuta…pe voi va intreb parintilor care faceti Hs in ro, aveti un alt plan de rezerva pentru copii vostri in cazul nefericit ca statul roman nu va echivala nimik. Cum va ganditi la viitorul copiilor? sincer? va ganditi sa va trimiteti copilul in Sua sa studieze pentru colegiu sau cum? sunt pro Hs, dar nici nu vreau ca mai tarziu copiii sa fie inadaptati, neacceptati dpdv profesional, si alt fel de probleme. Bun am inteles ca exista posibilitatea bac intern care sincer sa spun nu sunt prea lamurita si nici nu am studiat situatia ca sa am ce vorbi.multumesc!

    Răspunde
    • Cunosc si eu cazuri in care copilului i s-au echivalat studiile, deci se poate. Daca as crede ca un copil homeschooled ar deveni un inadaptat, sau ca scoala in sine este un mediu propice si favorizant al unei bune adaptari, socializari, nu as pleda o clipa pentru HS. Dar uite ca ma inspaimanta ce se intampla uneori in scoala si, chiar daca copilul meu va urma cursurile unei scoli normale, as vrea totusi sa am si alternativa HS daca hotarasc ca e mai bine pentru el sa invete acasa.

      Răspunde
    • Mai sunt multe lucruri de aflat despre cum poti sa faci HS in Romania. Am stat si inca mai stau deoparte de scris articole pe aceasta tema fiindca nu am timp acum, dar nici nu sunt foarte multumita de ce am aflat. Vreau mai multe informatii si din mai multe surse (de la mai multe scoli umbrela, despre curriculum-uri/programele scolare private), vreau sa aflu in detaliu despre toate variantele posibile pe care le avem la dispozitie la ora actuala.

      Deocamdata, in Romania, West River Academy de exemplu, nu are un elev roman de varsta liceala care sa fi absolvit. Personal mai cercetez situatia absolventilor de liceu, dar un lucru e cert:
      – la fiecare an de studiu printr-o scoala umbrela se primeste o foaie matricola.
      – aceasta foaie matricola poate fi legalizata la notar si apostilata.
      – acelasi lucru se poate face si pentru actele de la terminarea unui ciclu de studii.

      Sa fim seriosi: sunt atatia oameni in tara asta care isi cumpara diplomele de facultate si mai stiu eu de ce, si sunt necinstiti si dorm bine fara probleme, iar noi, care vrem sa fim in regula cu toate, ne framantam, si ne agitam de nu mai stim ce sa mai facem!
      Parerea mea, si cine vrea poate sa o ia ca o recomandare, este sa fim prudenti si sceptici, dar nu fricosi. NOI ROMANII TRAIM MULT IN FRICA SI CU O MENTALITATE CAM NEGATIVA ASUPRA VIITORULUI. E o afirmatie la general, cazuri particulare sunt multe. Vreau sa spun ca purtam povara unei mentalitati inradacinate poate de secole si secole, nu doar din anii comunismului. Dupa mine, a face educatie acasa implica si schimbarea acestei mentalitati in noi insine, in noi cei care vrem sa facem HS. HS inseamna o alta mentalitate – ori asta loveste in lucrurile pe care vrand nevrand le-am asimilat mental din cultura in care ne-am nascut si in care traim. Nu o spun eu. Au spus-o altii, care studiaza aceste fenomene.

      Apoi, totusi, traim in Romania! Da, tara si a nedreptatilor – stiu si eu cazuri, au fost mediatizate, cand copilului care a mers la scoala in Italia nu i s-au recunoscut studiile si a trebuit sa faca din nou aceleasi clase desi copilul stia – dar si a tuturor posibilitatilor. Intr-o tara a paradoxurilor unii oameni buni si cinstitit (multi, putini?) pot reusi.

      Problema fiecaruia dintre noi legat de rezultatele unei actiuni intreprinse, in cazul nostru, educatia aleasa pentru copiii nostri este urmatoarea: limitarile sau conditionarile vietii.
      – unii se pot deplasa in alte localitati unde gasesc solutii, altii nu se vor putea muta niciodata din casa in care locuiesc in prezent
      – unii isi vor putea permite sa plateasca studii la scoli umbrela sau inscriere la scoli internationale private din Romania sau din afara, altii nu isi permit nici macar sa cumpere materiale educationale minim necesare educatiei acasa
      Si exemplele ar putea continua.

      Fiecare trebuie sa analizeze, sa cerceteze si sa decida si in functie de cum vede viitorul familiei, nu doar ce este sau nu legal acum sau ce isi permite sau nu acum.

      Răspunde
      • marim

         /  18 martie 2013

        Ma bucur ca sunt oameni care se preocupa de acest drept al parintelui de a-si educa copii. Iti urmaresc articolele si te felicit! Te incurajez sa scrii in continuare…

        Răspunde
        • Multumesc, incurajarile sunt binevenite 🙂 Sunt in pregatire mai multe articole. Poate saptamana asta reusesc sa ma tin de o promisiune facuta mai demult. Putem contribui toti la schimbarea asta mai intai in lumea virtuala si apoi si in realitate.

          Răspunde
        • Sper ca impreuna vom reusi sa schimbam un pic mentalitatea. Ii multumesc si eu Andreeei pentru comentariile atat de optimiste si pertinente.

          Răspunde
  7. Ce chestie! A aparut in 2010 un articol: http://stiri.kappa.ro/actualitate/13-02-2010/de-ce-refuza-o-familie-sa-si-trimita-copiii-la-scoala-256685.html
    Cand am vrut sa fac comentariu la el, desi aveam SUB 256 de caractere (ca altfel cica nu accepta comentariul) NU mi-au aprobat. Asta e curata nesimtire. Deci nici macar nu te lasa sa comentezi. Ei pot spune vrute si nevrute in articolele lor, dar tu abia daca poti zice doua cuvinte. Ai noroc ca le zici si pe alea (e un singur comentariu, de fapt 2 de la aceeasi persoana, cu o singura propozitie…)

    Iar la articolul original http://www.evz.ro/detalii/stiri/de-ce-refuza-o-familie-sa-si-trimita-copiii-la-scoala-886364.html ai voie 1000 de caractere dar ai senzatia ca ai scris degeaba, ca nu ai mesaj de confirmare, nimic. Sper ca e doar spre aprobare, altfel, iar mi se pare ceva lipsit nu doar de etica, si de profesionalism in jurnalism…

    Răspunde
    • Andrea, pe primul link am reusit sa vad doua scurte comentarii, pe al doilea nici unul, asa cum spuneai si tu. Nici nu stii ce sa spui din articolele astea. E clar ca reporterul nu e tocmai de acord cu HS (vrea sa demaste „regia”) in acelasi timp se vede clar ca a fost impresionat de ce a gasit acolo. Wow, exista si copii care stiu sa se controleze si care nu ridica in sus casa cand au musafiri! Exista si copii cuminti si politicosi! ce straniu!

      Răspunde
  8. Un articol util, invatam cum e cu HS si Ministerul Educatiei: http://www.familiaortodoxa.ro/2013/03/25/scoala-de-massa-ori-scoala-de-acasa/

    Răspunde
  9. Saptamana aceasta este programata Conferinta Home Schooling Romania (pe 25 mai stiam eu). Scrieti pe adresa de email a asociatiei, curcubetg[at]gmail.com sau sunati la 0266210211, dl Gabriel Curcubet. Am urmarit inregistrarile de la conferinta de anul trecut si se merita, cum am scris si pe blogul meu, anul acesta nu pot merge personal.

    Răspunde
  10. De data asta e pe bune!
    Maine va avea loc conferinta “EDUCATIA ACASA”, la Cluj: https://www.facebook.com/events/375308102580938/
    Trebuie sa va inscrieti acolo pe Facebook sau sa le scrieti organizatorilor ca vreti online.
    Conferinta se poate urmari LIVE, ON LINE, GRATUIT
    la adresa: http://teofania.ro/live
    Link-ul se poate accesa in data de 15 iunie, intre orele 15.00 – 20.00 si veti putea viziona conferinta si pune intrebari online pentru sesiunea de intrebari si raspunsuri. Daca doriti, puteti inregistra direct intreaga transmisie.

    Răspunde
  11. Cu privire la îndoctrinare, eu cred că şi în şcolile publice copiii sunt îndoctrinaţi, doar ştim cu toţii asta, că pe acolo am trecut. De ce să nu ai posibilitatea să-ţi educi copilul acasă dacă vezi că el are probleme la şcoală. De nenumărate ori am citit despre copii care înainte de a merge la şcoală învăţau din zbor orice, iar după ce au ajuns acolo părinţii au constatat că nu reuşeşte să se adapteze (inclusiv social) şi nici să înveţe bine. Atunci, cum am putea numi acel copil, incapabil să înveţe sau un copil deştept căruia nu i se potrivesc metodele folosite de profesorii noştri? Acel copil se va pierde, deşi cu siguranţă are capacitatea de a învăţa, dar în felul şi ritmul său. De aici decurg şi alte probleme, cu siguranţă. Iar cu privire la socializare, nu toşi copiii sunt sociabili şi nici nu le face plăcere să meargă în colectivitate. Că lasă că se va obişnui! Eu zic că nu! Sunt copiii pentru care a merge la şcoală este un calvar! De asemenea, cred că mai mult de jumătate din copiii din şcolile noastre merg la meditaţii. Trebuie să ne punem întrebarea – de ce? De bun ce este sistemul şcolar, desigur. În consecinţă, susţin HS pentru părinţii care vor şi se pot ocupa de copiii lor, dacă ei consideră că aşa e mai bine. Cu siguranţăcă o lege bine pusă la punct, în ceea ce priveşte HS, poate acoperi situaţiile părinţilor care vor să fenteze şi să-şi ţină copiii acasă, dar fără să facă HS. Deşi şi acum sunt părinţi care nu-şi dau copiii la şcoală, sau îi înscriu apoi aceştia o abandonează. Vorbim aici în mod cert de părinţi responsabili (respectiv HS), care vor mai mult pentru copiii lor şi nu de cei iresponsabili.

    Răspunde
    • Da, problema e ca prefer sa il indoctrinez eu pe copil acasa cu lucrurile valoroase si bune in care eu si familia mea credem, decat sa il indoctrineze ei la scoala cu tot felul de ineptii- nu vrei sa stii ce fel de educatie sexuala se face in vest (practic, tot sistemul a fost creeat in asa fel incat copilului sa i se para ca orice fel de expresie sexuala, inclusiv pedofilia, este ok), sau ce invata sub pretextul „stiintei”. Lumea in care traim nu se face mai buna, si imi este teama ca nu voi putea sa imi protejez copii suficient.

      Răspunde
  12. Nu ii vom putea proteja niciodata complet sau asa cum dorim, DAR le putem oferi, prin educatie elemente pe care sa le foloseasca pentru a se proteja ei insisi. Ii putem ajuta sa isi formeze discernamant, sa aiba gandire critica, sa priveasca din multe puncte de vedere, sa aiba spirit de observatie puternic, sa recunoasca pericolele etc. Ei vor avea si experientele lor de viata, oricat am incerca noi sa ii ferim. Ne dorim, desigur, sa aiba parte de experiente mai putin dureroase si neplacute…
    Acum studiez educatia clasica si Charlotte Mason, caci mi-a fost recomandata si vreau sa inteleg de ce. Pare intr-adevar sa fie ceva ce as folosi si eu. Imi ia timp, desigur, sa parcurg materialele recomandate (cartile lui Charlotte Mason si alte materiale care intaresc ce spune ea), si cred ca le voi citi de mai multe ori de acum incolo ca sa inteleg cu adevarat (nu e ceva de sorbit, ci de rumegat).
    Mi s-a mentionat ca e diferita de educatia clasica asa cum e vazuta prin The Well Trained Mind (metoda pe care o prietena de-a mea a aplicat-o ani de zile si pe care a schimbat-o, tocmai datorita unui rezultat neasteptat si total contrar dorintei sale).

    Răspunde
    • Andrea, care era rezultatul nedorit al educatiei clasice?

      Răspunde
      • Draga mea Raluca, scuze ca intarzii atat de mult cu raspunsul: ma referam strict doar la metoda The Well Trained Mind si nicidecum la educatia clasica in general. Din experienta si relatarea unei singure mamici (aici subliniez ca pentru a va forma voi insiva o parere faceti propriile cercetari), a urma intocmai si litera cu litera ce e in metoda Well Trained Mind, cel putin in cazul baiatului ei, a insemnat exact opusul lui „a-i fi drag sa invete”: ura sa invete, nu mai vroia.

        Răspunde
  13. Apropo de socializare si experienta noastra, de familie care educa acasa, ca dovada ca e o problema mai mult inventata:

    Asta-vara, acolo unde mergeam de obicei sa se joace copiii, am intalnit o familie tot cu doi copii. S-a dovedit ca mamica respectiva imi stia blogul si stia si alte bloguri pe care eu insami le urmaream si ale caror autori imi sunt prietene. Si uite asa, am devenit noi insine prietene, iar copiii nostri se intalnesc des, fie cand mergem in vizita unii la altii, fie cand mergem la cursurile de la Palatul Copiilor si Elevilor, facem schimb de carti, jocuri, invatam impreuna sa cantam la orga etc.
    Totul depinde in fapt de parinti, de cat de sociabili sunt ei si cum stiu sa creeze relatii. Depinde si cum profita de ocaziile pe care le ofera viata lor si localitatea in care traiesc pentru a intalni oameni si a relationa. Parintii pot fi modele, inclusiv de socializare.

    Răspunde

Lasă un răspuns către Angy Anulează răspunsul