Lectia despre Terra

In cadrul lectiilor noastre de geografie incerc sa incorporez si alte subiecte decat cel al continentelor. Doua carti pe care S. le-a primit in preajma Craciunului m-au inspirat sa pun laolalta o lectie despre Terra,  si alte cateva fenomene interesante.

Cele doua carti sunt Pamantul, o carte foarte frumos ilustrata, care pe langa poze si date are si autocolante, si jocuri si un mic test- si cu siguranta o vom folosi si in viitor (multumim, Adina!) si Planeta noastra, din colectia Priveste cum e, aparuta la editura Prut (cu ajutorul Roxanei, eu am profitat de o reducere si am luat-o la 13 lei de pe Elefant- merita!). Asadar, am putut discuta cu S. despre cum e facut pamantul, despre zi si noapte, un pic de geografie, despre pericolele care ne pandesc planeta si cum o putem proteja. Am inclus, desigur, si cantecelul continentelor ori de cate ori s-a ivit ocazia- S. il poate canta si singur de acum.

cartipamantVorbind despre clima, i-am explicat (de fapt, re-re-re-explicat) cum e cu circuitul apei in natura, si de ce cade ploaia. Asta m-a facut sa ma gandesc la un experiment cu spuma vazut la Valentina, si i l-am pregatit intr-o zi, cand s-a intors de la gradi (spre marea lui incantare).

Pentru experiment aveti nevoie de:

  • un borcan/pahar transparent
  • colorant alimentar
  • pipeta
  • spuma de ras

Paharul se umple cu apa, apoi se toarna spuma (S. a agitat-o energic), apoi se picura cu pipeta colorant alimentar si…se asteapta, pana cand colorantul va trece prin spuma si va intra in apa. Un soi de ploaie colorata, spun eu- S. tot la inghetata s-a gandit, ca si cele doua fetite cucuiete🙂 .

experimenspumaRitmul nostru a fost o carte, un experiment, o carte, un experiment. Deci, cand am citit despre vulcani in carticica de la Adina nu puteam sa nu repetam experimentul nostru cu vulcanul din otet si bicarbonat de sodiu. Detaliile le gasiti aici– de data asta am pus si colorant, pentru un vulcan fierbinte-fierbinte!

vulcanSi acum vulcanul a fost un mare hit- ar fi vrut sa il mai facem odata, insa ne scade simtitor provizia de bicarbonat de sodiu.

Desigur, informatiile am incercat sa le simplific oarecum, sa ii fie lui S. accesibile, insa eu cred ca si unui copil de 4 ani fara o luna i se pot explica aceste lucruri, mai ales in joaca.

Spor si voua!

Articolul următor
Lasă un comentariu

26 comentarii

  1. Excelenta acvitatea, Raluca!
    Multumim mult si pentru recomandari, imi place la nebunie cartea Planeta noastra!

    Răspunde
    • Multumim, Camelia, sa stii ca ea depaseste varsta lui S., noi am „prescurtat-o” mult de tot, sunt sigura ca in viitor ne va fi si mai utila.

      Răspunde
  2. Foarte frumoasa lectia! Cartile par interesante, iar experimentele v-au iesit spectaculos de bine. Se vede dupa reactia lui S. ca au fost pe placul lui.

    Răspunde
    • Da, Vali, multumim mult de tot pentru idee! Practic s-a terminat un tub de spuma, S. a fost atat de incantat de ea incat s-a jucat mult cu spuma in ultimele zile (facea inghetata🙂 ), iar noi am ajuns la concluzia ca spuma asta face toti banii, asa de mult l-a tinut preocupat incat sa fost liniste si pace in casa mai mult decat de obicei🙂

      Răspunde
  3. andru

     /  21 Ianuarie 2013

    Pandesc si eu carticica aceasta de la Prut de ceva vreme. Poate i-ar placea lui Petru la un moment dat, ma gandesc ca nici pentru Una nu e tarziu s-o rasfoim…

    Prezentarea ta ma face sa ma gandesc ca noi nu experimentam destul, o tot las pe Una sa puna la cale ce-i trece prin minte. De o buna bucata de vreme s-a impotmolit in amestecuri omogene si eterogene (adica amesteca ce gaseste prin bucatarie si lasa in frigider vasul 2-3-4-x zile, sa vada ce se intampla). Poate ar trebui sa-i dau o mana de ajutor si cateva idei noi! :))

    Răspunde
    • Andru, eu cred ca nu e depasita carticica nici pentru Una.
      Cu privire la experimente, pana cand nu a dat Roxana tonul, nu ma gandeam ca se pot face atat de multe chestii faine cu copii atat de mici- acum pot spune ca i-am starnit curiozitatea lui S., si de multe ori il vad intrebandu-se (sau intrebandu-ma) oare ce se intampla daca amestecam x cu y. De altfel, vad ca multe dintre initiativele mele au dat roade, imi amintesc cand era micut, il puneam sa simta cu mana si sa descrie- acum obserc cum ia obiectele noi in mana si imi spune „Asta e pufoasa si rosie, asta e aspra si rece…”

      Răspunde
  4. Pe Elefant e reducere 25 % la cartea Planeta noastră😉 și la celelalte din această categorie! Dap, și noi tot la experimentele astea ne gândim, doar că nu am colorant alimentar! Îl am pe lista de cumpărături pe când merg în țară😀

    Răspunde
    • Multumim de pont, Nico! Sa stii ca eu folosesc ce gasesc la supermarketul din colt, nimic special, pentru ca oricum nu il pun in mancare, strict pentru experimente l-am cumparat🙂

      Răspunde
      • :)) Nici eu nu pun colorant deloc în mâncare, de asta nici nu am în casă. Dacă tot vreau mâncare colorată, încerc să o colorez natural cu sirop din fructe și legume făcut de mine🙂 Tot pentru experimente vreau să-l cumpăr și eu🙂 Dar sincer, aici în market nu am căutat. Probabil are preț mai mare ca în România, de asta aștept să-l cumpăr de acolo.😉

        Răspunde
  5. Felicitări pentru activitățile minunate pe care le faci cu băiatul tău. Dar mai ales mulțumim că le împărtășești și cu noi. Ești o sursă de inspirație!

    Răspunde
    • Multumesc mult, Alina, ma bucur ca iti sunt de folos! Scopul pentru care am scris la inceput a fost sa vada mamicile ca se poate lucra- mult si bine- cu copii mici acasa. Ma bucur mult ca gasesti aici o sursa de inspiratie, si sa stii ca nisa aceasta de blogosfera e acum plina de o sumedenie de idei interesante.

      Răspunde
  6. violeta argatu

     /  21 Ianuarie 2013

    Ce pofta de inghetata ne-ati facut😀. felicitari pt rezultate!

    P.S: Ioan are 4 ani,11 luni si 3 zile :P…(dc il nasteam cu 45 de min mai tarziu,era cu un an mai mare decat S. )

    Răspunde
    • Wow!!! Chiar nu mi-am dat seama ca e exact un an diferenta intre ei! Si voi va pregatiti de sarbatoare luna viitoare, asadar…🙂 S. ma intreaba de cateva ori pe zi cand e ziua lui🙂

      Răspunde
  7. Salut!
    Ai un blog interesant. Te astept pe la mine http://filmandotherstories.blogspot.se/.
    Un an nou fericit iti doresc!

    Răspunde
  8. O lectie superba, Raluca!!
    Ce fel de colorant folosesti, de unde l-ai luat? Pare o culoare f vie, imi place.

    Răspunde
  9. Foarte frumoasa lectia voastra! Si experimentul e grozav…il vazusem si noi la fetele cucuiete, trebuie neaparat sa-l incercam!
    si noi am luat cartea de la ed Prut cu 50 % reducere…dar inca nu am rasfoit-o …asteptam o lectie speciala.🙂

    Răspunde
  10. Foarte frumoasa si educativa lectia voastra!
    Mi-ar fi placut sa particip si eu🙂

    Răspunde
  11. violeta argatu

     /  22 Ianuarie 2013

    da…de vreo juma’ de an ne pregatim :)) -de atunci intreaba Ioan cat mai e pana la ziua lui😀. parca-l aud ” aaaa…5 luni inseamna f putin pt mine; 4 luni; 3 luni si 2 saptamani ,etc…” :)); sa fiti sanatosi!

    Răspunde
  12. Sunt spectaculoase experimentele pentru copii.Le-am copiat si eu sa le fac nepoatei mele ,de 2 ani si 6 luni. S-ar putea sa fie prea devreme dar sunt curioasa ce reactie are.Cu drag

    Răspunde
  1. Lectia despre planeta Pamant | Caiet pentru şcoala de...acasă

Lasă un răspuns

