Stilurile de invatare auditiv-conceptual si vizual-spatial

Despre diferitele stiluri de invatare am discutat si inainte, aici si aici, insa in ultima vreme am inceput sa pricep mai bine impactul pe care fiecare stil il are asupra educatiei si chiar viitorului copilului. Este foarte important sa intelegi stilul propriu de invatare al copilului tau (si, de ce nu, si al tau)- pentru ca poti adapta metoda de predare (mai ales daca el pare a nu se descurca la clasa). Cele doua stiluri de invatare mai fercvent intalnite sunt vizual-spatial  (V/S) si auditiv-secvetial/conceptual (A/S). In vreme ce acesta din urma se muleaza bine pe modul curent de predare in scoala, elevii care apartin stilului vizual-spatial vor avea probleme de adaptare la sistem.

  • A/S invata pas cu pas, urmand procesul logic de la inceput la sfarsit (pornesc de la detaliu spre imafinea de ansamblu). Pentru V/S, invatarea vine prin imaginarea intregului concept (ei au nevoie de imaginea de ansamblu, la care sa adauge detaliile, pentru a intelege cum este construita).
  • A/S sunt buni ascultatori, invata secvential, proceseaza rapid, gandind in cuvinte. V/S sunt buni observatori, invata folosindu-se de imaginea globala, au nevoie de mai mult timp pentru a procesa si gandesc in imagini.
  • Cea mai buna modalitate de invatare pentru A/S este prin auzire, foarte importanta si pentru dezvoltarea capacitatilor lingvistice. Una din principalele calitati ale A/S este estimarea corecta a timpului (sunt foarte buni in a estima cat este ceasul, durata unei anumite activitati- de aceea se descurca bine si la testele cu timp delimitat). Ei isi amintesc ceea ce aud, memoreaza rapid si pot manipula multa informatie at a time, reusind sa urmeze instructiuni complicate (pe mai multi pasi). Se exprima bine datorita fluentei verbale (a capacitatii de a accesa rapid si eficient cuvintele). Sunt mai asertivi (oare exista acet cuvant in romaneste? dati-mi va rog un sinonim), reusind sa isi impuna ideile si se descurca bine in sociatatea noastra predominant verbala. Abilitatile secventiale sunt esentiale pentru succesul in scoala. A/S sunt capabili sa-si demonstreze cu usurinta munca, pentru ca au parcurs o serie de pasi logici. Sunt ordonati, organizati si folosesc ordinea secventiala a evenimetelor, fapt care se muleaza bine pe stilul de predare, manuale si programa scolara.
  • V/S au adesea probleme acolo unde A/S reusesc cu usurinta. Ei sunt orientati vizual, nu auditiv, au nevoie sa vada conceptul pentru a-l intelege. Ei exceleaza in geometrie, geografie (citirea hartilor), labirinturi, sah, activitati de constructie, puzzle simplu si 3D, intelegerea mecanicii. Ei inteleg spatiul mai bine decat timpul, prierzand deseori notiunea timpului. Gandesc global si nu sunt orientati spre detaliu. Se concentreaza pe ideea principala, pierzand din vedere amanunte precum: o sintaxa si o punctuatie corecta, scrierea corecta gramaticala- iar la matematica, desi inteleg conceptele, gresesc la simple calcule. Gandesc divergent mai degraba decat convergent, generand solutii creative si originale la probleme. Sunt foarte sensibili si pasionati, suferind daca profesorul nu intelege modul lor de a fi, de a invata si de a procesa informatia.

Informatiile de mai sus sunt o traducere prescurtata a celor de aici. Daca banuiti ca aveti acasa un copil V/S (care are poate cea mai mare nevoie de ajutor pentru a se integra bine si a face fata cu succes in sistemul actula de invatamant)- puteti citi mai multe aici– este un site dedicat in special acestei modalitati de invatare. Despre un baietel foarte dotat, 100% V/S (dupa spusele mamei lui) puteti citi aici.

Eu personal am inteles mult mai bine importanta acestor doua stiluri de invatare precum si cateva alte lucruri despre mine insami, ascultand prelegerile lui Bob Doman despre copiii cu deficiente de invatare (in special acest video– va recomand din inima sa il ascultati) sau autism.

Doman spunea ca un ganditor A/S, cand se gandeste intens la rezolvarea unei probleme (calcul mai complicat, de pilda), se va uita in jos: el transforma cifrele in cuvinte, face ceva artificii de calcul in minte si obtine rezultatul asa. Un ganditor V/S se va uita in sus, va vizualiza cifrele si, daca este foarte puternic in acest domeniu, va termina mai repede decat cel A/S. Cei care se uita cand sus, cand jos, nu au un stil domninant de invatare, nu sunt strong in nici una din modalitatile de gandire si sfarsesc de obicei prin a renunta sa mai calculeze. Despre cum afecteaza capacitatea de procesare secventiala (auditiva sau vizuala)  si niste teste pe care vi le puteti face (on line, gratis, dar in engleza) am mai povestit aici.

Despre mine stiu sigur ca apartin tipului A/S (sunt pierduta in spatiu dar inteligenta lingvistica e cea mai dezvoltata, am o buna capacitatea de a retine nume, in schimb uit figurile imediat, nu recunosc oamenii pe care i-am vazut de zeci de ori, mai ales daca ii vad in alte contexte, uneori am facut gafe penibile din pricina asta), iar in privinta lui S. banuiesc ca si el apartine tipului A/S. Sotul meu, in schimb, cred ca face parte din categoria V/S, si de aceea a fost cu atat mai afectat cu cat el a avut mari probleme de vedere, descoperite cand era deja in clasa a 3-a- si din pricina asta a avut si un start mai dificil la scoala- asa ca fiti foarte atenti sa maximizati pe cat puteti punctele forte ale copiilor vostri. In privinta copiilor mici (sub 3 ani) nu cred ca puteti face o evaluare concludenta, pentru ca la inceput majoritatea gandesc in imagini.

Sper ca v-au fost de folos aceste informatii! Happy learning!

Articolul precedent
Articolul următor
Lasă un comentariu

16 comentarii

  1. Multumim tare mult pentru articol , Raluca!
    Am sa-l printez, eu citesc mai usor de pe foaie decat de pe calculator.
    D. este un V/S 100% !

    Răspunde
    • Coca, ma bucur ca iti e de folos. Pentru mine au fost iluminatoare videourile cu Doman. Si la copiii creativi si vizuali le trebuie o atentie speciala, zic eu, pentru ca sistemul de invatamant nu prea ii avantajeaza. In schimb ei au un potential imens, nu sunt cu nimic mai prejos decat cei A/S, dimpotriva, pot explora o latura a lucrurilor care celorlalti le scapa.

      Răspunde
  2. violeta argatu

     /  13 Septembrie 2012

    F interesant articolul! Multumim!

    P.S: Da,exista cuvantul asertiv si in lb romana- de la „asertiune” care poate fi: afirmatie,declaratie,relatare,marturisire,etc.Te las pe tine sa-l alegi pe cel care ti se potriveste cel mai bine😛

    Răspunde
    • Cu tot dragul, Violeta! Auzisem si eu asertiv in romaneste, dar ma gandeam ca poate fi doar o preluare a cuvantului englezesc, asa cum luam multe si adaptam in ultima vreme…

      Răspunde
  3. Ramona

     /  13 Septembrie 2012

    Foarte interesant articolul, Raluca! Multumim!

    Nu mai stiu daca ti-am spus despre cartea lui T. Armstrong, „Esti mai inteligent decat crezi”, aparuta la Polirom, unde se vorbeste atat despre „inteligenta vizuala”, cat si despre celelalte tipuri de inteligenta catalogate de Thomas Gardner, in a sa Teorie a inteligentelor multiple.
    Cartea poate fi gasita aici:

    http://www.elefant.ro/carti/carti-pentru-copii/atlase-enciclopedii-dictionare/esti-mai-inteligent-decat-crezi-un-ghid-al-inteligentelor-multiple-pentru-copii-172474.html

    Mie mi se pare o carte foarte interesanta si practica in acelasi timp, totul fiind prezentat foarte la indemana pentru a fi pus in aplicare atat de catre parinti, cat si despre copii.

    Ramona 🙂

    Răspunde
    • Foarte interesanta pare cartea! Eu citisem una de Gardner despre copilul crativ si m-a fascinat. Mi-ar placea sa o citesc si pe cea recomandata de tine- o am in vedere la comenzile urmatoare🙂

      Răspunde
  4. Ramona

     /  13 Septembrie 2012

    … de catre copii … neatentie …🙂

    R.

    Răspunde
  5. Foarte interesante și practice informații Raluca! Probabil că metoda cea mai bună este combinarea celor două de mai sus🙂 Apropo, asertiv există și în română. Este una din abilitățile pe care trebuie să și le însușească un asistent social😉 Aș vrea parcă și profesorii din școli să se informeze pe această temă și să încerce să fie la înălțime în profesia lor! Sunt și profesori foarte buni…și și care lasă de dorit!

    Răspunde
    • Sper sa fie de ajutor, Nico. De multe ori nici noi, parintii, nu ne intelegem copilul si nu stim cum sa il ajutam la scoala. Profesorii uneori fie nu au timp sa se dedice fiacaruia in parte, fie nu au interes. Dar copilul sufera si isi ingroapa potentialul. EU pentru asta scriu, pentru ca parintele implicat si interesat sa stie cum sa ajute copilul sa scoata ce are el mai bun in el. Si poate, prin asta, in viitor, si Romania va deveni o tara mai buna. Stiu ca suna patetic de iluzoriu, dar eu asa sper🙂

      Răspunde
      • Stai liniștită Raluca! Învățământul român este cu mult mai calitativ decât cel grecesc😀 Dar este minunată tehnica home schooling! Apropie părinții de copiii și ei se dezvoltă mult mai bine🙂

        Răspunde
  6. Oana

     /  13 Septembrie 2012

    Multumesc mult si pentru acest articol interesant! Dupa cum am spus, inca nu imi dau seama cu siguranta din ce categorie face parte Denis, pentru ca il regasesc in ambele variante. Nu am decat sa astept pana la 3 ani pentru a-i intelege stilul de invatare. Pana atunci,va urmaresc cu mult mult drag! Spor la treaba in continuare si sa ne dati muuuulte idei.

    Răspunde
    • Multumim, Oana! Sa stii ca de mult aveam in plan articolul asta, dar conversatia cu tine mi-a dat imboldul de a-l scrie. Sper sa te ajute pe viitor, si celelate activitati ale noastre sa va inspire la joaca!

      Răspunde
  7. Ai scris un articol foarte bun, Raluca. Multumim pentru informatii. Inca nu mi-am dat seama din ce categorie face parte baietelul meu, dar voi fi atenta pe viitor sa il urmaresc pentru a-l ajuta.

    Răspunde
    • Roxana, eu cred ca e foarte important sa stii cum invata si gandeste copilul, pentru a-l ajuta sa isi maximizeze potentialul. Un mecanic bun poate face o multime de bine semenilor, dar un chirurg bun face un bine de o importanta si mai mare- si cu cat copiii nostri stiu sa isi foloseasca talentele pentru a impacta cat mai mult in bine lumea din jurul lor.

      Răspunde
  1. Premiu de blog « pitici dar voinici

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: