Anotimpurile

Aseara i-am citit lui S. povestea de la gradinita a lui Bobita si a Buburuzei. Ca i-a placut e putin spus- nu il vad deseori atat de absorbit de o carte. Cand am terminat, reactia imediata a fost „inca-godata” cum zice el. Atunci i-am citit-o si pe cea cu Paianjenul din pestera. La urmatorul „inca-godata”, am observat ca povestea cu gradinita incepe cu Intr-o dimineata de toamna…, si atunci mi-am zis ca e un bun moment sa repetam anotimpurile.

Tocmai ne-a fost imprumutat un frumos puzzle de lemn cu anotimurile- multumim, Camelia!- si l-am facut pe acesta, amintindu-ne ce e specific primavara si vara- mai putin toamna si iarna, trebuie sa il reluam pentru ca aseara S. era cam hyper– de buna seama scapase la prea mult zahar. Puzzle-ul e foarte fain, ne-am amintit de sarbatorile fiecarui anotimp (de vanatoarea noastra de oua, de ziua mamei) si despre vremea variabila, despre fructele care se coc in diferite momente ale anului si am repetat numaratoarea pana la 4.

Poate o sa vi se para ciudat- mie una da, mi se pare, si cu atat mai frustrant!- S. nu reuseste sa numere corect. El numara 1,2,3,6,9. Daca insa ii arat cifrele scrise, le recunoaste pe majoritatea. Daca ii cer multimea de 4 sau 5 margele, mi le da aproape fara gres (la fel ca si pe cele mai mici), dar nu tine minte secventa normala a cifrelor pana la 10. Daca nu as fi facut toata vara asta cu el m-as fi gandit ca nu are de unde sa stie copilul, dar ii numar de cand s-a nascut si am facut o sumedenie de jocuri cu cifre! Vreun pont pentru noi?

Apoi am adus cartea cu anotimpurile si am recitit o parte din ea (cartea aceasta a fost una dintre cele mai scumpe cumparate de mine pentru S. – in jur de 40 de lei, insa nu regret nici o clipa faptul- a fost una dintre preferatele lui din toate timpurile si niciodata nu refuza sa o citeasca cand i-o propun)- all in all a foat o seara educativa pentru S., si mi-am dat seama ca retine destul de mult din ce povestesc eu cu el in lectioarele noastre🙂

Articolul următor
Lasă un comentariu

28 comentarii

  1. ce frumos puzzle-ul si carticica voastra isi merita banutii (am rasfoit-o odata la kaufland, al rafturile cu carti).
    Despre numarat: se stie ca cele mai multe lucruri se retin cand le pui pe muzica. Sa inventati oare un cantecel care are ca versuri numerele? NOi avem un cantecel de la catelusul FIsher Price..a.sa a invatat D. sa numere in ordinea corect, el sarea tot timpul pe 5 si pe 7 daca numara normal. tot asa pe la 3 ani si jumatate spunea tot alfabetul , dar cantat…tot de la catelusul Fisher Price invatase…e acelasi cantecel cu cel din limba engleza. Dar, daca il spuneam sa le zica normal…se incurca :))Sa stii ca si eu m-am stresat ca nu numara pe la 3 ani….hmmm si nu stiam ce idei sa mai caut. …Dar dupa 4 ani si ceva….m-am trezit cu el ca numara pana la 30…si intelege ordinea numerelor.

    Da, aveam si un trenulet cu numere pe perete si ii numaram vagoanele in fiecare seara🙂 il luam in brate, le numaram si la 10 faceam amandoi o saritura din pat :))))….si uite asa numaram de 5-6 ori pe seara …

    cred ca si voi ati facut zeci de jocuri….eu zic ca va numara corect cat de curand…🙂 e suepr daca le recunoaste si le stie, asta e cel mai important, dupa parerea mea🙂

    Răspunde
    • Coca, o sa-ti raspund tie (am vazut ca sunt mai multe comentarii care recomanda cantecele). S. nu este un mare cantaret-nu ii place sa cante, adica mai lalaie el dar mi se pare complet afon, si nu vrea sa reproduca alte cantecele. Dar nu ma deranjeaza ca nu pot folosi metoda aceasta, si sa iti explic de ce: Bob Doman nu recomanda muzica (cantecelele) pentru a memora/stoca informatie pe care ai nevoie sa o accesezi imediat. El spune ca informatia memorata prin muzica este stocata in emisfera nedominanta, si nu o poti manipula cu aceeasi repeziciune ca informatia stocata in emisfera dominanta. El a pus la un moment dat o intrebare- care litera vine dupa G (ma rog, ceva de genul)- si a intrebat cati din sala au trebuit sa-si cante in minte cantecelul cu ABC. Desigur, s-au ridicat multe maini. Ma rog, el a spus ca nu e cel mai eficient mod de a stoca informatia si a mai dat niste explicatii pe care nu mi le mai amintesc (trebuie sa reiau cd-urile si revin cu explicatia). De aceea prefer ca S. sa constientizeze singur ordinea cifrelor. Dar am observat ceva la el asta seara- are legatura cu ceea ce spunea Laura🙂

      Răspunde
      • Inteleg ce spui….da, este ff posibil ca ei sa retina doar cantecelul si atunci cand sunt pusi sa spuna „versurile” fara muzica..sa nu mai stie sa reproduca nimic.
        LA noi, constientizarea logica a ordinii numerelor a aparut dupa 4 ani….

        Răspunde
  2. Raluca, eu cred ca mai degraba nu vrea sa redea secventa corecta a numerelor. Fata mea cea mare, cand avea 2 ani, numara 1.3456. Daca cineva incerca sa o corecteze (a nu stiu cata oara) si spunea 12345, ea spunea raspicat: 2 nu!🙂 Cea mica, 2 ani acum, are si ea o treaba cu 4 – il sare mereu. Nu-mi mai fac griji ca nu a inteles, doar ma asigur ca aude numaratul corect din partea noastra.🙂 Fiecare cu antipatiile lui, pana la urma.🙂
    Pentru numarat – noi am folosit si Five litlle monkeys, si in engleza si in romana (chiar e usor de tradus cu rima) si nu numai cu 5, ci de la 10 incepand…
    E intr-adevar mai important sa le recunoasca decat sa le ordoneze, la varsta asta. Pentru ordonat, e o activitate la gradi si apoi la scoala, cu vecinii cifrelor: 5 e vecin cu 4 si 6…si tot asa.

    Răspunde
    • Sa stii ca trebuie sa aiba ei niste fixatii cu anumite cifre, daca nu e numai S. in aceeasi oala🙂 Five little monkeys am facut si noi, si in romana si in engleza, ba chiar am avut si o carticica si un joc de sarit in pat cu puppets confectionate de noi.

      Răspunde
  3. Raluca, stai linistita. La aceasta varsta e mult mai important sa le recunoasca si sa inteleaga ce e cu numaratul asta🙂 Noua ne place tare mult acest cantecel: http://www.youtube.com/watch?v=cmMsm9bn9GI&feature=related

    Răspunde
  4. Roxana Mihaela

     /  22 August 2012

    Matei (2.7) stie numerele in ordine – poate pentru ca le spuneam mereu la urcatul/ coboratul scarilor. Si el le recunoaste in mod aleatoriu (ma temeam ca doar le memorase spuse de atatea si atatea ori.. Multa sanatate tuturor!

    Răspunde
  5. foarte simpatice materialele. imi place mult puzzle-ul! ai idee de unde se poate cumpara?

    Răspunde
  6. ce mult imi place puzzle-ul! este super!
    legat de cifre…nu stiu ce sa-ti spun! Andrei sare pe 7 (are el o fixatie cu cifra asta ca o sare si in romana si in engleza
    ati facut multe jocuri, mai bine lasa-l sa se joace un pic singur cu cifrele: jocul de la gama cu cifre/carti de joc este super util
    http://piticidarvoinici.wordpress.com/2012/03/03/piticii-invata-cu-gama-animalelecifrelealfabetul/
    iti recomand un puzzle cu tren=cifre de la Famous Kids,dar parca stiu ca-l ai pentru ca eu am aflat de ei de la tine🙂

    Răspunde
    • Antoaneta, avem si noi cifre pe perete, si am primit si trenuletul cu cifre (multumim, Sabina!)- la el cred ca e si o chestiune de vointa- daca ii promit un premiu, se straduieste si numara corect, dar in rest…Oricum, noi exersam, exersam, exersam…

      Răspunde
      • cred ca s-a obisnuit asa! Andrei rade cand ajunge la 7 si sare,deja este intentionata omiterea si e cu zambetul pana la urechi
        sunt convinsa ca S. va numara corect cand nici nu te astepti😉
        e un baietel tare destept si mereu te uimeste cu ceva frumos😉

        Răspunde
  7. Laura Frunza

     /  22 August 2012

    Puzzle-ul este superb, imi place si mie tare mult. [In titlu ai un „t” in plus la anotimpuri🙂 ] Mi-ai dat o idee buna, ma apuc si eu de repetat anotimpurile cu Eliza. Cat despre numarat, eu zic sa-l lasi in pace, va numara in sir cand va considera el de cuviinta. Daca recunoaste toate cifrele, e clar ca nu vrea sau ii place lui mai mult asa. Se vede ca e un baietel inteligent si nu cred ca are vreo problema cu secventele, ci doar asa vrea el.

    Răspunde
    • Mersi mult pentru atentionare, Laura🙂
      Laura (si Coca, si Antoaneta si toate care ati fost atat de dragute sa ma linistiti cu privire la ingrijorarea mea🙂 ), in seara asta S. a facut un lucru care m-a lasat masca. A luat niste floricele crosetate (primite de Cati de la o vecina), si mi-a spus sa le numaram. Si mi-a numarat perfect pana la 4, cu un zambet triumfator pe buze, ca si cum ar fi zis „Uite, mama, nu te mai ingrijora, ca stiu sa numar😀 „

      Răspunde
  8. Imi place mult puzzle-ul. Despre numarat, cred si eu ca o sa spuna cand o sa vrea el. Elena a invatat mai intai pe de rost, zicea ca pe o poezie, acum vad ca si constientizeaza despre ce cifre vorbeste, dar la noi problema e la recunoscut. Desi facem activitati cu cifre de multa vreme nu le recunoaste pe toate, se impotmoleste la 4 si la 7 de cele mai multe ori.

    Răspunde
    • S. nu memoreaza deloc poezii😦 Nu stiu daca sa ma supar sau nu pe faza asta. Avem o poezioara cu cifre cu care ii mai distrag atentia la masa. La 5 e ceva de genul „Cinci…motanul in opinci” I-am explicat ca opincile sunt un fel de pantofi mai vechi. La 5, el spune „Cinci, motanul in…papuci si pantaloni si chiloti” Sau orice alta enumerare🙂 Well, imi dau seama ca e o dovada de creativitate, „se scoate” el cumva, dar nu demonsteaza capacitati de memorare😀

      Răspunde
  9. Pop Mihaela

     /  22 August 2012

    Si eu cred ca va spune toate cifrele atunci cand va vrea el. Oricum parerea mea este ca cel mai usor se invata prin cantecele. Alinuta a invatat cel mai mult in acest mod. In general de pe youtube. La doi ani m-am trezit ca stie sa imi cante alfabetul in limba engleza datorita cantecelului ABC http://www.youtube.com/watch?v=7XYQd_sJVzkd, dar cu o dictie mai buna de cat a mea. Pentru numere am compus amandoua un cantecel incat s-a amuzat si Mihaita.

    Răspunde
  10. Foarte frumos puzzelul! De unde l-a luat?

    Ana

    Răspunde
  11. si noi trecem prin faza asta cu numaratul. recunoaste cifrele de mult, dar nu vrea sa numere corect.
    dar si eu mi-am dat seama ca stie sa recunoasca multimile foarte bine: avem un joc unde trebuie sa aseze niste piese pe o fisa de lucru. si se uita, vede ca are nevoie de 4 cercuri, se duce si direct isi ia 4 cercuri in mana.
    si eu cred ca tot cand vor ei or sa numere corect, nu avem de ce ne ingrijora. dar te inteleg, pt ca si eu ma gandesc la noi joculete/activitati sa tot repetam numerele.

    Răspunde
    • Ei, nu ma ingrijorez eu atat de mult, pe cat ma frustrez🙂
      Ma enervez de-a dreptul cand vad ca am repetat de atatea ori cifrele dar tot aiurea numara, insa imi dau seama ca nu e nici grav, nici permanent- e mai mult o chestie de moment- sa-i fi vazut zambetul triumfator cand mi-a numarat corect din proprie initiativa🙂
      Imi dau seama ca nu am o atitudine constructiva, dar in ultima vreme mi-e cam greu sa o controlez🙂

      Răspunde
  12. Se pare ca toti copilasii, atunci cand sunt corectati, fac exact cum vor ei, poate tocmai pentru ca asteapta sa fie corectati.
    Sau poate ca pur si simplu asa e logica lor. Am avut si noi aceeasi problema si am observat ca daca il las in pace si il ascult in joaca lui numara corect. cand se juca cu mine facea intentionat greseli, i se parea mai interesant asa. intr-o buna zi m am trezit ca pur si simplu numara corect pana la 10 si nu mi am mai facut griji deloc. acum urcand scarle si numarand mi a facut surpriza sa numere pana la 20 desi zau ca nu l am invatat eu. Poate l-or fi invatat Mikey Mouse sau Micii pirati, cine stie🙂. Ei prind informatii acum din mai multe surse si retin de unde vor ei🙂. Spor la joaca si relax, toate la timpul lor.

    Răspunde
    • Sa stii ca si eu am ajuns la concluzia asta, sa il las in pace ca va invata el🙂 Oricum, a facut multe progrese vara asta, trebuie sa recunosc! Pupici piticului tau istet si mult spor la joaca!!

      Răspunde
  1. chef de duca « In jurul Kadiei

Lasă un răspuns

