Educatia prin tehnologie- ce parere aveti?

Adina mi-a trimis link-ul unui scurt video. E vorba de un sistem de predare cu ajutorul laptopului la gradinita. Copiii, in varsta de 6-7, ani au fiecare cate un laptop. Ei sunt incurajati ca caute singuri informatia si sa o internalizeze. Educatorul practic „ii invata sa invete”.

Voi ce parere aveti? Ati trimite copilul la o astfel de gradinita?

Voi adauga si eu parerea mea, dar mai intai mi-ar placea sa le aud/vad pe ale voastre.

Anunțuri
Articol anterior
Lasă un comentariu

20 comentarii

  1. sincer, traim intr-o lume in continua miscare si dezvoltare
    cunosc copii care in clasa I nu stiau sa scrie pe hartie cuvintele,insa cautau pe internet jocuri video
    acest aspect ma sperie 😦
    pe de alta parte, daca ii ajutam sa-si dezvolte inteligenta prin jocuri atent alese, cred ca e ok
    Daria se joaca la calculator de cand avea mai putin de 4 ani,nu o lasam mult la inceput
    mai mult de 15 minute o data la cateva zile nu o lasam
    in prezent, dupa discutia cu mai multi prof,am decis sa o las mai mult
    are jocuri precum Reksio la gradinita (s-a plictisit de el pentru ca a fost primul ei CD), Girafa Rafa, jocuri in engleza….nu o uit cu orele acolo, in nici un caz!!!
    sta intre 30 min si 1 ora o data la 2-3 zile , uneori chiar o data pe saptamana
    de cateva saptamani cere si Andrei sa stea la calculator, deocamdata il las 10-15 min maxim la Reksio – la un joc cu trenulete
    Stiu ca sunt copii care stau mult mai mult,dar cred ca sunt avantaje si dezavantaje din acest lucru asa ca….fiecare decide pentru propriul copil

    Răspunde
  2. Cred că ar fi ultima grădiniță unde mi-aș da copilul 😀 Și doar pentru o oră maxim! Îmi doresc un copil activ și creativ, nu un șoarec de bibliotecă! Deci nu, nu mi-aș da copilul la o astfel de grădiniță! Visez la o curte mare în care să fac tot felul de cotloane de joacă și creativitate…Iar dacă vreau informații, îi citesc sau îi dau cărțile necesare! Nici chiar eu nu pot citi de pe laptop…mai totul printez 😀

    Răspunde
  3. hmm…ai deschis cutia Pandorei :).

    As incepe prin faptul ca eu sunt mare fan al educatiei alternative. Chiar cred ca metoda traditionala de invatamant este proasta. Spun asta cu toate ca eu personal sunt un produs reusit (asa imi place sa cred) al educatiei traditionale. Dar nu pot sa neg un lucru cert: in scoala traditionala copiii intra foarte curiosi si pasionati de a invata iar dupa cativa ani marea majoritate isi pierde acest interes. Dispare curiozitatea si copiii invata de nevoie, pentru nota, pentru parinti pentru orice altceva dar nu din „sete de cunoastere”. Sunt multe problemele care duc la acest esec: e vorba despre note, despre invatatul in afara unui context, despre lectii predate global fara a tine cont de interesul particular al unui copil etc. As remarca aici faptul ca copiii (scuze de cacofonie) din video erau inca pasionati de a invata. Ceea ce e un cu siguranta un lucru bun.

    Sper sa nu par fixista ca ma refer din nou la metoda Montessori dar despre asta am citit mai mult. Ei, pedagogia Montessori face la nivel de scoala elementara un lucru asemanator cu cel din imaginile de mai sus, respectiv ii lasa pe copii sa invete singuri. Se porneste de la niste lectii globale – mai bine spus niste povesti spuse cu farmec (the great lessons) despre originea universului si altele – de aici copii sunt liberi sa studieze orice aspect li se pare interesant. Profesorul doar ii indruma si are grija ca acest invatamant sa nu fie superficial. Intr-un fel mi se pare similar cu ce am vazut…dar nu stiu sigur cum e implementata curicula de la scoala cu laptopurile. Mie, recunosc, mi-ar fi placut sa fac scoala astfel (ca la Montessori)…desi repet mi-a placut mult scoala oricum. Mi-ar placea pentru copilul meu sa faca o astfel de scoala…daca as avea certitudinea ca este totusi bine observat.

    As mai adauga ca am vazut o data un studiu pe TED, in care e vorba si despre folosirea tehnologiei si pe care vi-l recomand cu caldura (chiar daca dureaza un pic). Il gasiti aici: http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_shows_how_kids_teach_themselves.html

    Mie rezultatele studiului mi se par impresionante…dar nu e vorba numai despre tehnologie ci si despre invatarea in comun. Concluzia este ca in comun copiii pot invata unii de la altii (cu ajutorul tehnologiei). Nu stiu daca proiectul din State capitalizeaza aceasta putere incredibila a copiilor de „a-si pune mintea in comun la contributie” si a se educa unii pe ceilalti…dar trebuie sa recunosc ca daca un astfel de proiect ar fi bine studiat (si cred ca au facut asta) rezultatele ar putea fi foarte bune.

    Acum vine si partea negativa…mie una mi-e frica de aceasta tehnologie. Cel mai frica imi este de faptul ca poate captiva prea mult. Daca ma captiveaza pe mine ca adult organizat si imi mananca de multe ori timpul inutil…imi imaginez ce poate sa faca cu creierul unui copil. Apoi se pierde din socializare. Calculatoarele – internetul dau o falsa impresie de socializare . Inca nu s-au facut studii pe noile generatii de copii/adolescenti ce socializeaza aproape exclusiv pe internet sau prin SMS dar asta ridica o problema. Se schimba tipul de socializare, o variabila cu care creierul nostru e invatat genetic de milenii. Cartea despre care am mai spus (Brain Rules for Baby – de John Medina) chiar mentiona acest aspect. E un risc foarte mare pentru ca se pare ca in fapt socializarea este una din trasaturile esentiale pentru construirea inteligentei.

    In concluzie cred ca nu as imbratisa un astfel de sistem. Mi se pare cam riscant 🙂 (chiar si cu Montessori sunt reticenta pentru elementara).

    Scuze ca am scris asa mult!

    Răspunde
  4. Cred ca sunt multe alte metode prin care copilul poate fi invatat sa invete. Asa cum zicea si Gia, ma tem de tehnologia asta si de ce efecte poate sa aiba ea. Cred ca o sa aiba timp toata viata sa fie dependenta de click click ca noi ceilalti, deci cu cat are mai mult timp sa faca si alte lucruri, nelegata la un monitor/la butoane, cu atat mai bine. E cam ca la junk food, asa :))

    Răspunde
  5. Raluca,
    Eu nu mi-as da copiii la o astfel de gradinita. Limitarea tehnologiei ( ma refer aici la laptop, televizor) creste inteligenta copilului, il indeamna pe copil sa fie creativ, sa isi imagineze, sa socializeze, sa experimenteze emotii reale. Una e cand desenezi o floare pe laptop – folosesti instrumente prestabilite – si alta e cand iei creionul in mana si te chinui sa faci petalele simetrice, nu-ti iese, cauti radiera, stergi, o iei de la capat, ti se rupe varful la creion, iei ascutitoarea, il ascuti.
    Poate ca am eu idei invechite. Uite, am observat un lucru: cati copii mai vezi jucandu-se in fata blocului, alergand, jucand mata, sotron, sarind coarda? Cum era pe vremea noastra? Huia cartierul de rasetele copiilor, acum e pace si liniste. „Huiesc” retelele de fibra optica si se inrosesc telecomenzile, pentru ca tentatia e mare, la cate programe tv cu desene sunt, cred si eu ca niciun copil nu poate rezista. Iar la gradinita, e rusinos sa nu stii cine e Spiderman!!
    Fac o paranteza, apropo de Spiderman, mi s-a intamplat vara trecuta, stateam cu baietelul la rand la gogosi, in spatele nostru vine un alt baietel, cu vreun an mai mare ca D, cu o sabie in mana si se uita la al meu si ii zice in timp ce manuia sabia:” te tai cu sabia, fiara ce esti!!! eu sunt Spiderman!!! Am fost socata! Incredibil ce poate sa spuna/ faca un copil la 3 ani.
    Am senzatia ca folosind tehnologia copilul nu gandeste, foloseste memoria vizuala si repeta actiunile ca un robotel. Iar asta sigur nu e in avantajul lui pe termen lung!
    Asta e parerea mea, nu va ganditi ca saracii copii mei nu au acces la tehnologie, au, dar cu masura si deocamdata la televizor. Stiu parinti care se mandresc si se lauda cu faptul ca odrasla lor nu stie sa citeasca dar stie sa deschida laptopul si sa porneasca joculete de pe internet!!!!Socant, asa-i?!!

    Răspunde
  6. Eram foarte curioasa sa vad cum ganditi voi, desi cred ca majoritatea parintilor, parintii copiilor ocupati cu serviciul, parintii obisnuiti ai copiilor di Romania ar putea vedea acest tip de educatie ca pe o imensa oportunitate.
    Nici eu nu as alege o astfel de gradinita pentru S. Motivul meu principal este ca laptop-ul creeaza dependenta (sau, mai degraba, internetul). La fel ca si desenele animate, din momentul in care copilul vede ca il poate folosi pentru joc si distreactie, are o forta de atractie pe care noi o subestimam.
    Eu ma vad pe mine cum nu mai reusesc sa scap de microbul netului, am cazul fratelui meu, fost gamer, care foarte greu s-a lasat de jocuri pe calculator, si nu cred ca l-as lasa pe S. sa intre intr-un astfel de cerc vicios. Si desenele animate incerc sa i le dau cu portia, desi prea multe fata de cat cred eu ca ii sunt suficiente.
    Copilul are nevoie, pentru a invata, nu numai de informatia abstracta de pe calculator- are nevoie sa manipuleze, sa atinga, sa pipaie, sa simta, sa se miste in acelasi timp. Cred ca un asemenea sistem de invarate l-ar dezechilibra pe copil din punct de vedere neurologic- si aici nu vorbesc de o boala, ci pur si simplul de dezechilibrul provocat de faptul ca anumite arii ale creierului sunt insuficient folosite in timp.
    Eu nu stiu daca il voi lasa pe S. sa se joace la calculator…mai vedem. In orice caz, vor fi doar jocuri educative, nu jocuri de lupte, strategie, masini, forbal, etc- pentru ca astea stiu unde il pot duce pe om.

    Răspunde
  7. Roxana Mihaela

     /  20 Aprilie 2012

    Buna Raluca,
    Nu as opta pentru o astfel de gradinitia, insa pot spune ca permit baietelului meu (de 2 an si 4 luni) sa deschida laptopul, sa isi aleaga desenele animate preferate precum si joculetele atent alese.
    Eu nu vad o problema pentru el in a sta max 20 min pe zi la laptop; ideea cred ca e sa pastrezi o masura in toate si mai greu e sa stii/ sa vezi unde sunt limitele.
    Sunt multe de spus, insa ma opresc aici. Sunt de acord cu mesajele de mai sus – ma regasesc in toate:)

    Răspunde
    • 20 de minute nu e exagerat- ei recunosc ca S. se uita mult mai mult de 20 de minute la desene pe zi- paote de 4 ori cate 20 de minute. Sunt atat de multe metode faine, rabdare si …rabdare sa ai 🙂

      Răspunde
  8. eu as fugi mancand pamantul de o astfel de gradi :)). Copilul trebuie sa invete folosindu-si toate simturile, asa isi dezvolta inteligenta si creativitatea- nu stand lipit de laptop sau de tv.

    Răspunde
  9. Mami de huni

     /  20 Aprilie 2012

    daca sistemul de predare s-ar baza exclusiv pe utilizarea calculatorului, atunci clar nu as opta pentru o astfel de gradinita. daca insa, ar insemna ca cei mici sa ia contact cu noile tehnologii 1-2 ore pe saptamana, ar fi ok.
    nu-mi aduc aminte cand si al cui apartine, dar exista un citat in care cred: „a interzice total accesul copiilor la TV si calculator/noile tehnologii, echivaleaza cu a interzice accesul la biblioteca”.
    desigur ca accesul asta trebuie sa fie limitat, copiii trebuie sa fie stimulati in alte moduri, care chiar daca creeaza dependanta, nu sunt nocive. dar nici interzis total, echilibrul e calea…
    hunii, desi maricei, nu mai au acces la laptop decat rar, de mai bine de un an. pe la doi ani se uitau zilnic la cantecele/mini-filmulete pe YTube cam 15 min pe zi si abia ma intelegeam cu ei sa ne limitam la atat. deci am spus stop, nu e inca momentul si se poate f bine si cu muult mai putin. la Tv la fe, se uita putin si seara, mai toata ziua sunt/em plecati, iar programele sunt atent alese.

    Răspunde
    • S. sta mai mult de 20 de minute pe zi…eu nu stiu cum va descurcati voi cu 20 de minute de desene 🙂 dar avand in vedere ca sunt mai tot timpul plecati sau puteti iesi mai des pe afara, inteleg. Sper ca si la noi se vor schimba lucrurile cand ne vom muta la tara (si punem TV-ul nu intr-o camera la indemana).

      Răspunde
  10. Adina_B

     /  20 Aprilie 2012

    Mie mi s-a parut interesanta prezentarea. Am cautat scoala respectiva si am gasit-o aici http://www.powayusd.com/pusddses/about/mission-vision.shtml . Din cate am inteles eu, e o scoala de stat care e foarte apreciata de parinti, si din aceasta cauza, primeste si finantare in plus fata de alte scoli. Vad ca se descriu pe ei ca fiind ‘a technologically progressive school’. Imi place sa vad altfel de programe, imi place sa vad cand unii oameni incearca ceva nou, inovator. Why not. Daca mi-as da copiii la o astfel de scoala? Absolutely! Decat la una de-a noastra de stat!! Copilul cel mare e in clasa a 3-a acum, si sunt absolut dezamagita de tot ce e legat de scoala romaneasca (si e intr-una din cele mai bune scoli din Tm). Da, l-as da, daca astfel l-as vedea interesat sa invete, sa descopere, sa cunoasca, sa mearga cu placere la scoala! (ceea ce nu mai vad acum … )
    Acuma, eu nu cred ca acei copii de 6-7 ani din filmulet stau toata ziua la calculator. Nici nu ne dam seama exact ce programe folosesc. Dar mi se pare interesant!

    Răspunde
  11. @Gia tu m-ai trimis aici nu la tine pe blog… 🙂
    Nu e deloc cutia Pandorei ci cutia cu minunatii. Practic ideile nebune din anii ’60 – ’70 precum Dynabook-ul lui Alan Kay http://www.youtube.com/watch?v=r36NNGzNvjo (mimica copiilor spune totul) sau concepte precum sociologice precum „small world” sau „six degree of separation” devin realitate apar sub diferite proiecte educationale precum coursera.org, in plan general, sau udacity.com, pentru CS (stiu sunt pentru noi „adultii”… oare? 🙂
    Nu uita: The Mama Market is $2.1 Trillion Strong…and GROWING
    De unde stiu… de aici: http://mamabeartech.co/ in cazul in care vrei sa vezi ceva interesant in weekend…

    Răspunde
  12. Adela

     /  20 Aprilie 2012

    Raluca, eu sunt de parere ca ar trebui facut cate putin din fiecare: citit,manipulat,aranjat,sortat,experimentat,tot felul de jocuri pentru copii,cantece si poezii etc.Chiar acum citesc o carte si cred ca e exact pe stilul meu.Tipul asta zice ca un copil are nevoie de interactiune umana in primii ani de viata si e foarte important sa limitam tehnologia.Copilul invata de la o persoana( in carne si oase) nu de la un program care promite baby genius.De la noi invata cum sa se comporte,cum sa rezolve probleme,cum sa interanctioneze cu lumea si cu mediul inconjurator….nici intr-un caz de la Micky sau din „Baby Einstein”.Fetele mele nu au avut acces la calculator inainte de 4 ani si clar sunt sub nivelul altor copii in ale butonatului insa asta nu mi se pare o problema.
    Un copil mai mic de 5 ani care sta in fata ecranelor mai mult de 20 de min nu doar ca pierde multe chestii minore,(pic cu pic se face mare) insa le este afectata atentia.Parintii spun:Uite ce atent e,ce bine se descurca! inca cand sunt pusi in fata unor chestii de zi cu zi apare problema atentie,a concentrarii…copiii nu duc la bun sfarsit sarcini usoare etc….

    Răspunde
    • Ceea ce faci tu, Adela, se numeste stilul eclectic 🙂 Poate vom povesti si de asta intr-o zi. Si eu folosesc cate putin din toate, dar la noi nu e nimic organizat sau sistematic, ci incercam sa ne umplem timpul si cu joaca folositoare. Si cred ca ai dreptate cu deficitul de atentie.

      Răspunde
  1. Educatia prin tehnologie | Gia's Blog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: