Un test de caracter

Aseara s-a intamplat un lucru banal, care insa m-a facut sa fiu mandra de S. Eram cu energia la limita, si l-am rugat pe sot sa cumpere ciocolata. Cand S. a vazut ca mananc ciocolata, a cerut si el. Tocmai se pregatea sa manace masa de seara, asa ca i-am dat de ales: „Poti sa mananci o bucatica acum, sau doua bucatele dupa masa”. S. a ales sa manace doua bucatele dupa masa, a plecat in alta camera, a mancat la scurt timp si si-a primit rasplata.

Poate ca va intrebati ce e atat de grozav in asta. Ei bine, acum cativa zeci de ani niste psihologi au facut acest test de autocontrol pe un esantion de copii de varsta prescolara, pe care i-au urmarit apoi de-a lungul copilariei, adolescentei si tineretii lor. Copiii care au rezistat testului au dovedit o mai buna capacitate de concentrare si adaptare, o mai capacitate de a aseza lucrurile si valorile in ordinea corecta a prioritatilor, si in general mai mult succes la scoala si in viata.

M-am bucurat cand S. a dat dovada de stapanire a impulsului de a lua ciocolata cea mai la indemana. Daca copilul nu are din nastere aceasta capacitatea de autocontrol, partea buna e ca el poate fi invatat sa o manifeste.

Faza cea mai interesanta este  insa urmatoarea- pe cand cloceam eu ideea pentru acest articol, bazata tocmai pe intamplarea povestita mai sus, am deschis blogul Mihaelei- care scrisese un articol despre exact acelasi lucru!!!

Ea are mai multe explicatii si un link spre un video pe TED, pe care vi-l recomand din toata inima. TED este o colectie de video-uri extraordinare, in care cei mai destepti oameni din lume impartasesc ideile lor cele mai faine- mie imi face mintea sa lucreze si ma simt mai desteapta dupa ce ascult cate unul 🙂

Articol anterior
Lasă un comentariu

8 comentarii

  1. Felicitari! Dupa parerea mea copiii care pot sa astepte sunt cei care se pot auto-disciplina si isi pot gasi ocupatii pentru a-si pacali creierul sa nu se gandeasca la premiu. Sunt copiii care pot sa se concentreze si la alte activitati decat cele instinctuale. Si asta nu poate sa fie decat excelent!

    Răspunde
  2. 🙂 sa stii ca o sa incerc cand va fi mai mare. Oricum am noutati pe subiect. Am observat si eu cum se leaga lucrurile cand incepe sa te pasioneze un subiect. Vazusem in trecut filmuletul pe TED – dar coincidenta e alta…tocmai am dat acum peste explicatia experimentului in cartea pe care o citesc:

    http://www.amazon.com/Brain-Rules-Baby-Raise-Smart/dp/0983263302/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1333975511&sr=8-1

    Te rog sa imi scuzi romengleza ce va urma dar e prea greu sa traduc 100% rapid. Cartea explica faptul ca experimentul tine de self-control care e o parte a „executive function” – ce controleaza planuirea, rezolvarea problemelor, „goal-settings” etc. Sa citez: „Executive function is a better predictor of academic success than IQ” – deci e de super bine cu S. 🙂 . Si se pare ca am avut dreptate: se bazeaza pe capacitatea copilului de a filtra ganduri ce l-ar distrage :). Creierul alege cu grija stimulii relevanti si „executive function” permite creierului sa se concentreze pe „task” si sa spuna nu la distractii neproductive.

    Scuze inca o data dar am scris repede sa apuc sa termin pana se trezeste Alex. Incerc sa dezvolt subiectul cand termin cartea daca voi avea timp. Va pupam!

    Răspunde
    • Foarte interesanta adaugarea ta, Gia- sa ne mai povestesti chestiile faine pe care le citesti! Partea buna e ca si acest autocontrol, daca nu il ai din nastere, se poate educa.

      Răspunde
  3. felicitari pt S! si eu fac asemenea experimente cu R, destul de des, mai ales ca el anunta ca-i e foame, cerand o ciocolata 🙂 atunci stiu ca l-a razbit foamea si-i propun sa mancam intai ciorba si apoi ciocolata. sau, atunci cand mergem la cumparaturi si cere te miri ce, ii explic de ce nu putem cumpara acel lucuru atunci

    Răspunde
    • SA stii ca am observat si eu! Lui S. ii e foame, dar in ultima vreme nu mai cere mancare (ca pana acum), ci ciocolata!!

      Răspunde
  4. Bravo, S!!! Baiat intelept!

    Răspunde

Lasă un răspuns

