Montessori in Romania

Pana nu demult, ma inspiram de pe bloguri straine pentru activitatile noastre Montessori. De multe ori, inca o fac- pe acele bloguri activitatile sunt excelent documentate si prezentate, uneori fiind accesibile si usor de facut si acasa la noi.

In ultima vreme insa am inceput sa vad din ce in ce mai multi parinti pasionati de aceasta metoda de educatie, si multi dintre ei au descoperit blogul meu gratie micii categorii de activitati de tip Montessori pe care le-am incercat cu S. Eu una recunosc ca nu am adoptat intru totul metoda, ci o adaptez pe ea nevoilor noastre, dar admir atat de mult mamicile care au reusit sa o implementeze mai bine.

Prima prietena montessoriana a fost Adina- pe care ati cunoscut-o gratie primului Interviu.

De curand am cunoscut-o pe Camelia si pe fetita ei superba, ale caror activitati sigur va vor inspira- http://micatelierdecreatie.blogspot.com/

Pentru copii mai mici de 2 ani (baietelul se afla acum la varsta de 15 luni)- sigur veti gasi modele potrivite pe blogul Gianinei- http://www.crazygia.com/

Stiu ca exista si gradinite Montessori in Romania, ce-i drept, destul de costisitoare- dar aici puteti vedeau un filmulet demonstrativ.

Aici puteti citi o comparatie intre sistemul Waldorf si cel Montessori (dar in engleza).

Voi ati alege o gradinita Montessori pentru copil?

Articol anterior
Articol următor
Lasă un comentariu

50 comentarii

  1. Raluca, eu aleg, de departe Montessori. Sa ma si justific: eu, initial, ma gandeam la Waldorf pentru M., intamplarea a facut sa pot face rost de programa lor, cu activitatile zilnice si toate alea, si, sincer, in afara faptului ca lucrau cu materiale naturale, ca invatau lucruri educative si practice, nu am vazut mare diferenta intre acesta si sistemul clasic educational…programa e doldora de poezii si cantece (innebunesc cand vad cu unii isi imagineaza ca asa educa frumos si placut un copil…mi se pare o tampenie extraodrinara, copilul invata sute de poezii si noi credem ca e destept si stie multe…gradinitele au devenit un concurs de „cine stie mai multe poezii”). Si eu o invat pe M. poezii si cantece, dar in limite rezonabile, prefer sa ii imbogatesc vocabularul prin lectura si sa plusez la cantece si poezii in engleza, eventual, franceza (aici chiar sunt utile). Iar picatura care a umplut paharul a fost faptul ca pun copiii de 3-4-5 anisori sa invete tongue-twisters!!!!!!!!!!!! Mi se pare o aberatie fantastica, la o varsta la care unii nu pot pronunta „r”, „l” s.a.m.d. Concluzie: merg pe Montessori, clar!

    Răspunde
    • Waldorf are si un background un pic ezoteric, de aceea in mod sigur nu la-s fi dus pe S. la o gradinita de genul acesta. Dar la noi nu se pune problema, nu exista in Piatra gradinita Montessori.

      Răspunde
  2. tare tentant suna, fonduri sa fie 🙂 intre timp, multam de recomandarile de bloguri. Maria noastra e micuta inca si chiar aveam nevoie de ceva sa ne umple timpul pana putem face si noi ce ai facut cu S.

    Răspunde
    • MA bucur ca te-am putut ajuta, si tine un ochi si pe blogul Cameliei (Mic atelier de creatie) pentru ca va posta in curand activitati de tip Montessori facute cand fetita ei era mai mica.

      Răspunde
  3. Da, cu siguranta as alege o astfel de gradinita, si mai tarziu o scoala….dar va ramane doar la nivel de dorinta…..nu avem asa ceva in oras,plus ca ar fi fff scump.
    Dar, ne inspiram din activitatile vazute,gasite pe alte bloguri, le adaptam nevoilor noastre.

    excelente blogurile recomandate de tine! Multumim!:)

    Răspunde
  4. Mami de huni

     /  4 Aprilie 2012

    eu nu-mi permit dpdv financiar, mai ales pentru doi. dar altfel da, as alege o gradinita Montessori fara sa clipesc pentru huni.
    rugaminte: cateva exemple ale blogurilor cu activitati Montessori din afara pe care le urmaresti, se poate? poate ai mia postat pe aici si am ratat, imic er scuze daca e asa.
    merci!

    Răspunde
  5. Multumesc mult! Pentru mine Montessori e aproape un stil de viata pe care l-am adoptat pentru copilul meu (Alex). Ca proaspat parinte m-am lovit de o piata plina de tot felul de jucarii si de articole destinate copilului pe care am avut tendinta sa le cumpar in masa – pentru ca vroiam, ca toti parintii de altfel, ca bebelusul meu sa aiba de toate, sa creasca si sa se dezvolte frumos. Pe masura ce copilul crestea si a trecut impulsul ala de moment am inceput sa fiu mult mai selectiva – dar imi lipseau criteriile de selectie si asa am dat de Montessori. Acum ma ghidez dupa cartile/metoda Montessori in aproape tot ce intreprind pentru Alex de la jucariile pe care i le cumpar, la activitatile pe care le facem impreuna si limitele pe care i le impun (si modul in care i le impun). Din Montessori am invatat sa imi observ copilul si sa ii descopar inclinatiile de moment – dar si modul in care sa il sustin atunci cand ii place ceva. Din Montessori am invatat ca nu e util sa lauzi excesiv copilul pentru fiecare activitate pe care o face bine. Imi place Montessori pentru ca ofera perfect un echilibru intre libertatea mare oferita copilului si disciplina, ordine, concentrare. Pentru mine pana sa descopar Montessori acest echilibru parea o utopie 🙂

    Deci da! pentru mine o gradinita Montessori ar fi ideala…numai sa se aplice cu adevarat metoda si sa nu fie doar o fita. Dar cred sincer ca metoda Montessori poate fi aplicata cu succes si acasa…cred ca principiile Montessori sunt cele mai importante si nu neaparat activitatile in sine.

    Cat despre Waldorf din ce am cercetat si eu nu prea imi place ca amana in curicula lor activitatile „stiintifice” – scris, citit, matematica pentru perioada de dupa 6 ani. Poate ca nu am inteles eu bine…dar daca e asa mie mi se pare cam tarziu.

    Răspunde
    • Multe mamici vor avea de invatat gratie pasiunii tale pentru Montessori, faci o treaba extraordinara cu Alex!

      Răspunde
  6. Adela

     /  4 Aprilie 2012

    Nu as opta pentru Montessori. Scolile noastre(daca dam peste un profesor dedicat elevilor) au cate un pic din fiecare.
    Am citit destul de mult despre educatia celor mici si intr-adevar in anii prescolari copiii au nevoie de foarte multa practica(crafts,activitati senzoriale,patterns,experimente= activitati care mai tarziu ajuta la scris/citit/socotit).
    Faza cu poeziile,cred ca am mai afirmat undeva,ca nu mi se pare deloc normal ca eu sa stau pe un scaunel iar copilul meu sa repete dupa mine (pana invata o poezie) vers cu vers ,etc.
    Am incercat si chestia cu cartonasele (copilul invata sa citeasca de pe cartonase) si a mers un pic,cat timp a fost ceva nou,apoi am renuntat.Tia citea peste 100 de cuvinte la aproape 3 ani.Le-am citit insa foarte mult(mai mult de 15 min pe zi), le-am dus la biblioteca si am facut activitati acasa.Tia acum e la gradinita,la toamna intra in clasa intai si a invatat la gradi sa citeasca(citeste cursiv la nivel de clasa a treia).

    Răspunde
    • Adela, fetitele tale sunt norocoase sa aiba asa o mamica- pedagog ca si tine. Eclectic e la fel de ok ca si Montessori- de fapt asta e si stilul meu, eclectic 🙂

      Răspunde
  7. Adina_B

     /  4 Aprilie 2012

    E relativa treaba cu gradinita Montessori. La noi in tara, mi se pare cea mai buna optiune, de departe, asta pentru ca in afara de Montessori, Waldorf si grupele Step-by-Step (cunoasteti sistemul?) nu prea e ce alege.
    De ce e relativa? Baiatul meu a fost la gradinita Montessori de la care e postat filmul de mai sus. Am fost si incantati si dezamagiti. Incantati de sistem, de materiale, de stil, de copilul care venea foarte relaxat si armonios acasa. Dezamagiti de aroganta unora dintre cadrele didactice de acolo („stim mai bine ce e cu copilul tau” etc), de lipsa de profesionalism, si multe altele la care nu te asteptai la cati bani se platesc acolo pe luna. Deci … nu intotdeauna practica era la fel ca teoria.
    Un avantaj la gradinita de mai sus e ca predarea e in germana, adica o educatoare vorbea numai germana si alta ajuta in romana, daca era nevoie. Deci, sa spunem ca in felul asta se merita oarecum banii, ca e metoda f buna de a invata o limba straina.

    Răspunde
  8. Ramona

     /  4 Aprilie 2012

    Buna! Fetita mea merge la o gradinita Montessori din Bucuresti,deocamdata suntem la inceput,dar sper sa fie ok.

    Trimit un link cu un blog interesant, de pe care puteti descarca o carte cu activitati si pareri ale unor mame care au adoptat acest sistem, putand, totodata, citi si blogurile lor.

    http://livingmontessorinow.com/2011/12/08/free-ebook-mom-bloggers-talk-montessori-favorite-ideas-and-activities/

    R.

    Răspunde
  9. Noi am ales o gradinita Montessori si suntem multumiti – daca sunt informatii cu care te pot ajuta privitor la o astfel de gradinita asa cum se vede „din interiorul ei”, da-mi un mail si iti spun ce stiu si eu :D. Una peste alta, eu am descoperit ca imi cam cresteam copilul in ideea Montessori de dinainte inca sa stiu de ea :-)).

    Ramona, sunt curioasa daca avem copiii colegi :D.

    Răspunde
    • S. va merge la o gradi catolica din vecinatate- am auzit chestii faine despre ea, sper sa se adapteze si sa invete chestii faine- mai ales de socializare, de maniere si de independenta- la capitolele la care eu am cam esuat 🙂

      Răspunde
  10. Ramona

     /  5 Aprilie 2012

    Este vorba despre „Lumea piticilor” din Bucuresti.

    Clara s-a adaptat cam in trei saptamani si ii place foarte mult. Face tot felul de lucruri practice, avem si poze in sensul asta 🙂 … De fapt, cam pe asta se bazeaza grupa de 2-3 ani in care este ea.

    O sa mai trimit zilele viitoare adresele unor bloguri pe care le citesc in mod regulat, la care,de fapt,sunt abonata si pe care le puteti „rasfoi” si voi.

    R.

    Răspunde
    • Ma bucur mult ca s-a adaptat bine Clara la gradinita- e foarte important ca ii place. Si multumim din nou pentru link-uri!

      Răspunde
  11. Lorena

     /  6 Aprilie 2012

    Ma bucur ca ai abordat atat de direct subiectul gradinitei Montessori, Raluca.
    Apreciez in mod deosebit, ca fiind relevante pentru mine, postarile mamelor care au avut sau au copii la o astfel de gradinita. Mi-ar placea sa aud mai mult din impresiile lor.
    Ca sa raspund la intrebarea ta, da, as alege o gradinita Montessori.
    Am avut ocazia sa fiu in mai multe gradinite Montessori in ultima vreme… Si cred ca este o varianta foarte buna.
    Insa parerea mea este ca succesul adevarat al metodei este dat nu de activitati sau de materiale (care, cred, sunt fascinante pentru oricine a crescut in scolile din Romania si care sunt disponibile si parintilor), ci de principiile aplicate. Nu este nicio… magie in activitatile respective. Conteaza mai mult persoana care educa, care aplica principiile acestea, felul in care intelege ea sa le aplice, deci cel care ii este model copilului.
    Sunt foarte fericita ca si la noi in tara incepe sa fie cunoscuta altfel educatia. Si apreciez mult eforturile tale in directia asta.
    Lorena

    Răspunde
    • Ai dreptate, Lorena- omul sfinteste locul. In unele gradinite am auzit ca li se dadeau copiilor prea multe libertati, pana intr-acolo incat sa nu existe o supraveghere adecvata pentru cei mici. Dar depinde mult de educator, si unul bun makes all the difference. Iar acum sunt atatea metode prin care putem aplica principiile si acasa, atatea informatii si resurse, incat e pacat sa nu ne documentam.

      Răspunde
  12. Cristina

     /  9 Noiembrie 2012

    cumva stiti de o gradinita in sectorul 1 sau in nordul capitalei in sistem montessori?

    Răspunde
    • Din pacate, nu stiu- nu locuiesc in Bucuresti- dar o astfel de gradinita sigur are promovare si pe net, si poate o gasiti prin Google.

      Răspunde
  13. DA, imi dorescs o gradinita MOntessori, insa in PItesti nu exista sa ceva, adica nu exista multe.

    Răspunde
    • Dar Sofia, urmarindu-ti blogul, am inteles ca traiesti undeva in Austria. Probabil ca in Pitesti nu exista, asa cum nu exista nici in Piatra, dar am vazut multe mamici di afara (si unele din Romania) aplicand cu succes metoda acasa, asa ca nu e totul pierdut 🙂

      Răspunde
      • Raluca, atunci cand am scris comentariul eram la inceput cu cautarile mele Montessori, ai dreptate, si acasa poti face o treaba foarte buna, asta si incercam sa facem acum, iar din septembrie ne intoarcem in Pitesti si o sa putem face schimb de materiale cu alte mamici si sper sa organizam si mici ateliere.

        Răspunde
        • Sa stii ce pe noi ne-a ajutat enorm schimbul acesta de materiale, am facut o economie grozava si am putut sa ii ofer lui S. experiente educative mult mai de calitate decat ce as fi putut face de una singura. Si mai mult decat atat, s-au creat preietenii frumoase si intre copii, si intre mamici 🙂

          Răspunde
        • Diana

           /  23 Octombrie 2013

          Buna Sofia,
          Si eu sunt din Pitești si de câteva luni încerc sa aplic cât mai mult din pedagogia montessori si nu, in Pitești nu exista încă 😦
          Daca ai reușit sa organizeze mici ateliere sau daca intentionezi, lăsa-mi,te rog, un comment sa ne putem organiza.
          Multumesc,Diana

          Răspunde
  14. anca

     /  10 Mai 2013

    Buna,
    Felicitări pentru blog. pentru mine e de real folos si am început de o săptămână lectiile de engleză după modelul tău. Sunt interesată de metoda montessori dar m-ar interesa să cumpăr şi materialele didactice. Preţurile sunt însă descurajante. Ştii vreun magazin cu materiale montessori accesibile ca preţ?
    Mulţumesc!

    Răspunde
    • Pe blogul Counting Coconuts ai vreo 50 de site-uri care promoveaza educatia Montessori, si unde gasesti multe free printables. Camelia de la Mic atelier de creatie are multe printables in stil Montessori, inclusiv tot sistemul de citire adaptat limbii romane. De cumparat maniplulative sunt fff scumpe, nu as sti sa te indrum de unde, insa cateva pe care le poti face chiar tu (cu tutoriale) are tot Camelia, iar Mihaela de la One Creative Boutique poate adapta ceva materiale Montessori, la preturi acceptabile, cum ar fi metal insets. In rest, urmareste magazinele second hand, uneori mai gasesti cate o comoara…Uneori pe Famous Kids gasesti lucruri in stil Montessori sau care pot fi adaptate. CEl mai mult te-ar ajuta sa gasesti un blog/bloguri care prezinta homeschooling in stil Montessori si sa vezi cum adapteaza mamicile de acolo ideile Montessori.

      Răspunde
    • Buna,
      Din intamplare am ajuns pe acest blog si am vazut mesajele postate. Am vazut ca sunteti interesata sa cumparati materiale montessori, le puteti gasi pe http://www.gamatoys.ro
      Va asteptam cu drag sa ne vizitati.

      Răspunde
  15. Multumim pentru recomandare~!

    Răspunde
  16. Eliza

     /  14 Mai 2014

    Foarte bun articolul si cu informatii utile pentru cei care cauta activitati Montessori pentru copii.Sunt putine blogurile romanesti de calitate pe tema asta .Eu una cunosc numai unul singur,care este excelent insa doar la inceput de drum,este vorba despre acesta http://delamamicalamamica.blogspot.fr/ (nu e al meu deci nu ii fac reclama ,mi se pare insa foarte bun pentru ca am gasit multe fisiere imprimabile,cu imagini de nomenclatura si jocuri in romana,ceea ce e destul de greu de gasit pe net) Multumesc pentru munca facuta aici .

    Răspunde
  1. Metoda Montessori | InsemnarileUneiFemei
  2. Jucariile … cum le alegem | InsemnarileUneiFemei
  3. Ciocolata de casă – cea mai bună rețetă | Doar un scutec să-ţi mai pun

Lasă un răspuns

