Interviu: Ramona si Clara (1)

Pe Ramona am remarcat-o printre cititorii blogului meu datorita link-urilor foarte faine pe care le lasa mereu in comentarii. Asa mi-am  dat seama ca e pasionata de educatia fetitei sale, ca are ea insasi o enorma placere de a invata despre asta. Clara, pe de alta parte, m-a impresionat  prin abilitatile deosebite pentru un copil de nici doi ani, si sunt sigura ca investitia mamei in ea a dus la rezultatele acestea. De aceea, am rugat-o sa ne povesteasca cate ceva despre cum abordeaza educatia timpurie a Clarei. Acum nu doar ca le cunosc mai bine pe amandoua, dar am si cateva idei noi de pus in aplicare pentru S.

Buna ! Noi suntem Ramona si Clara, eu am 36 de ani, iar Clara implineste doi. Am terminat Facultatea de Limbi si Literaturi Straine, Univ. Bucuresti, sectia croata-franceza, si  lucrez ca traducator pentru mai multe limbi slave, franceza si engleza.

Daca ar fi sa raspund intrebarilor pe care Raluca i le-a pus Adinei  in primul interviu,  as raspunde ca inca de cand s-a nascut Clara a ascultat cantece pentru copii atat in engleza, cat si in franceza, dar si in alte limbi, in functie de cd-urile pe care le-am avut. Pot sa spun ca si cand era in burtica asculta muzica, dar mai mult in croata, pentru ca asta ascultam eu pe-atunci, o muzica foarte frumoasa, foarte melodioasa.

In ceea ce priveste vorbitul in limbi straine, nu pot sa spun ca fac lucrul acesta in mod curent, din pacate,  dar si eu si sotul meu ii citim zilnic, atat in franceza, cat si in engleza, ii cantam, iar Clara am observat ca a inceput sa stie versurile unor melodii. Desigur, nu cunoaste sau nu pronunta toate cuvintele deocamdata, dar cu mare bucurie am auzit-o cantand de multe ori si pronuntand cuvinte in engleza sau franceza.

Am participat cam doua luni la niste cursuri de limba engleza prin cantec : learnwithmusic.ro, iar Clarei i-a placut foarte-foarte mult (si noua la fel). Si aici am observat ca a avut niste cantece preferate, carora le-a invatat ordinea si din care canta cateva cuvinte.

CD-uri am cumparat din diverse hipermarketuri, in functie de ce am gasit, sau din librarii cum ar fi Carturesti (au colectia Putumayo : http://librarie.carturesti.ro/cauta/muzica/putumayo/, cu cantece pentru copii, si nu numai, in mai multe limbi straine). De pe internet nu prea i-am pus muzica, desi oferta este mult mai mare, dat fiind faptul ca avem o colectie maricica de CD-uri cu muzica pentru ea.

Carti citim in fiecare zi, in diferite momente ale zilei, dimineata am incercat sa-i citesc in limbi straine, si apoi sa-i traduc (in legatura cu asta puteti gasi multe informatii utile pe mutilingualliving.com). Are si carti preferate, mai ales cele de dimensiune mica, pe care ii place sa si le poarte in gentute si din care,  tot recent, am observat ca ii place sa citeasca  si sa spuna : « odata ca niciodata, o pisica … etc », adica a inceput sa lege tot mai mult cuvintele si sa faca propozitii de genul : « mami, de  ce Luca a racit ? », « mami, de ce ninge ? », « mami, de ce ploua ? », si altele.

Clarei ii place foarte mult sa deseneze, am intrebat-o care este culoarea ei preferata si de multe ori mi-a aratat creionul albastru sau paharul albastru … are o tabla de la Ikea, cu o rola de hartie, pe care deseneaza, case in mod special, cel putin asa spune, dar imi arata si cand deseneaza o minge sau un balon sau altele … bilele sunt preferatele ei, are o multime de bilute pe care si le plimba tot in renumitele gentute !!!

La televizor nu ne uitam si nici nu i-am aratat prea multe pe internet, doar cu ocazia Craciunului i-am pus cateva filmulete cu cantece in limba engleza, cu desene animate, desigur.  Am auzit comentarii pro si contra acestor lucruri, am zis ca mai putem amana putin vizionatul anumitor desene de care unii copii am auzit ca au devenit dependenti. Singurul lucru pe care l-a vazut si a durat mai mult, de fapt doar partea I, a fost filmul “Veronica”, si m-am gandit ca e ok mai ales pentru ca este un film muzical.

Am fost cu Clara la teatru, la Muzeul Taranului, la « Zana Maseluta », inaintea Craciunului am fost la Carturesti, in mall-ul AFI, unde au fost niste spectacole organizate de principesa Margareta, si unde am ascultat-o pe Ada Milea cantand despre  Apolodor, am vazut diverse piese de teatru pentru copii sau alte spectacole frumoase : http://blog.carturesti.ro/evenimente/seri-de-poveste-un-cadou-de-craciun-pentru-toti-copiii.html. Am fost la Opera, la doua spectacole, dintre care unul a durat doua ore si ceva si la care  Clara a rezistat pana la sfarsit. Este vorba despre spectacolul din data de24  decembrie, organizat de copiii care studiaza baletul in cadrul Operei. Minunat !

Articol anterior
Lasă un comentariu

9 comentarii

  1. Tomitza

     /  25 Ianuarie 2012

    E un lucru minunat , felicitari!!
    Eu sunt de parere (si asta vine din cei 3 ani de experienta „parinteasca”) ca importanta este si educatia parintilor.Pe mine m-a ajutat enorm faptul ca am absolvit si o facultate de limbi straine.Mai ales ca acum A. (3 ani si 6 luni)aproape in fiecare seara are lectura in limba engleza sau franceza, recunoaste – citeste cuvinte simple si in limba romana si in engleza.Pe mine m-au ajutat mult de tot link-urile postate de tine , Raluca.Mai ales dupa varsta de 2 ani, cand citind diferitele bloguri de homeschooling si punand cap la cap toata informatiile,cu un pic de experienta, imaginatie si un gram de rabdare , am obtinut zic eu rezultate bune cu A.
    Ma bucur enorm ca sunt parinti constienti de importanta educatiei prescolare, putini , dar sunt.M-am bucurat enorm cand, participand la 2 „Ateliere” organizate in cadrul Librariei Carturesti, am vazut parinti pasionati alaturi de copii lor mici si mari , prinsi in diverse activitati creative, de socializare inter umana.
    Vorba sfanta „Copilul nu datoreaza parintelui viata, ci cresterea”. N.Iorga

    Răspunde
    • Da, Camelia, uite, mamici educate ca tine si Ramona ma provoaca si pe mine sa incerc niste lucruri noi cu S. Daca in oraselul nostru nu stiu eu de prea multe posbilitati de distractie pentru copii, totusi putem exploata ce avem , in limita libertatii noastre de miscare (foarte limitata- eu nu am carnet, cineva trebuie sa stea cu Cati pentru a putea merge noi cu S. pe undeva…). Dar cu siguranta incerc si eu sa fac mai multe iesiri educative cu el, mi-ati facut o pofta!!!!

      Răspunde
  2. Multumesc pentru aprecieri, Raluca!
    Voi sunteti mereu o sursa foarte buna de inspiratie pentru noi :)!

    Ramona

    Răspunde
  3. Tot eu … scriam ieri ca mi-as dori sa gasesc mai multe informatii despre cum sa-i prezint Clarei copiii din toata lumea si diverse lucruri legate de ei.
    Azi am gasit asta :).

    http://allthingschildren.blogspot.com/search/label/Paper%20dolls

    http://www.makingfriends.com/friends/f_multi.htm

    Dragut, nu? 🙂

    Răspunde
  4. Adina B

     /  25 Ianuarie 2012

    Foarte frumos interviul, felicitari si mult spor pentru mai departe!
    Si ce biblioteca doldora de carti are Clara, e super!

    Răspunde
  5. Multumesc, Adina! Si mie mi-a placut foarte mult ceea ce ai scris in primul interviu al Ralucai! Spor la treaba si voua, sunteti de admirat!

    Răspunde
  6. a propos de net, pe R il amuzau filmuletele baby einstein, de acolo a invatat cateva cuvinte in engleza,
    acum se uita la desene animate in engleza si ma intreaba mereu ce inseamna diverse cuvinte 🙂

    Răspunde
    • Am avut si eu niste filmulete Baby Einstein, habar nu am ce s-a intamplat cu ele, cred ca s-au ratacit pe la bunici cand s-a nascut Cati- trebuie sa fac rost de ele inapoi, pentru ca vad ca sunt folositoare.

      Răspunde

Lasă un răspuns

