„De-a razboiul…”

Pe scara blocului unde locuim mai sta, in afara de S., doar un singur copil- un baietel dragut de 6 ani, cu care S. se mai joaca din cand in cand. Insa daca baietelul vecin primeste vizita altor parteneri de joaca, mie si lui S. ne ramane doar sa ne uitam (mi se pare si firesc ca cel de 6 ani sa prefere compania unui copil de varsta lui).  Astfel, l-am vazut cum se juca cu un alt baiat- fiu de militar. Acesta venea mereu blindat cu armament de plastic din toate epocile si de toate culorile, dar mai ales ceva de genul armamentului de razboi. Si ii vedeam cum se lupta cu inamici imaginari (sau nu…uneori S. devenea inamicul numarul 1 pentru ca atenta la armele lor, sau vroia si el sa participe 🙂 ), ii vedeam cum inventeaza scenarii de lupta, cum se alearga unul pe altul in jurul blocului, cum se implica in poveste.  Si vreti sa stiti ceva? Imi placea cum se jucau!

Poate ca va intrebati daca astfel de jocuri nu promoveaza cumva violenta…Ei bine, nu cred. Eu le socotesc mai degraba un outlet, o supapa pentru eliberarea violentei innascute a baietilor (ei sunt predispusi genetic sa fie mai violenti decat fetele, este normal si natural ca preferintele lor sa incline spre astfel de jocuri). In plus, baietii faceau miscare fizica, isi foloseau imaginatia in pretend play,  isi intareau spiritul de echipa si…erau baieti! Din punctul meu de vedere, este un joc de mii de ori mai de dorit decat jocurile pe computer, de pilda.

http://www.ted.com/talks/ali_carr_chellman_gaming_to_re_engage_boys_in_learning.html

Drept urmare, vara asta am experimentat si noi diverse tipuri de pistoale- incepand de la cele cu bile (din pungile de pufuleti cu surprize), la cele SF cu lumini si zgomote:

…la cele clasice:

…pana la cireasa de pe tortul distractiei cu arme- pistolul cu apa:

Pana una alta, S. se distreaza teribil sa impuste imaginar cate ceva- si sa strige dupa „Cadeeeee!”. Iar eu ma voi stradui ca  aceasta exprimare, vicariously- prin joc,  a violentei inscrise in ADN-ul lor de baieti, sa fie singura forma de violenta acceptabila intre el si partenerii de joaca.

Articol anterior
Lasă un comentariu

4 comentarii

  1. Mie mi se pare imposibil sa tii un baietel departe de armele de jucarie si jocurile cu lupte. Macar ca vede sau se joaca cu alti copii si tot va avea de-a face cu ele. Copiii mei au pistoale cu apa si sunt extrem de incantati de ele. Fetita mea este convinsa ca pistoalele fac „tssssssssss” si nu „pac, pac”…
    Oricum se vede clar diferenta intre copiii mei, baietelul este mai razboinic si mai atras de jocurile cu lupte.

    Răspunde
    • Da, Ioana- boys will be boys– chiar acum ma duc sa ii adun toate materialele de lupta- soldatei, tancuri, avioane militare, etc. si sa le pun deoparte pentru mai tarziu, cand se va putea juca un frumos pretend play cu vreun prieten baietel 🙂

      Răspunde
  2. :)))stiam acest articol, Raluca….o asa joaca mai zic si eu….dar unii baietii nu pot face diferenta.
    am vazut in parc un baietel cu o mitraliera mare si cu atata rautate se prefacea ca-i impusca pe ceilalti si asa isi intrase in rol…nu mi-a placut….

    Răspunde
    • Sa stii ca si eu m-am gandit mult la asta, Coca. Dar mi-am zis ca baietii au nevoie de o exprimare a masculinitatii lor incipiente, si ca n-ar trebui sa ma stresez prea mult daca se joaca cu pistoale. Evident, daca nu se ajunge la faze precum cea observata de tine ca copilul din parc!!!
      Din punctul meu de vedere, baietii au nevoie de o supapa pentru „violenta” lor innascuta- si jocul e cea mai buna. Dar nu jocul pe calculator, cu jocul imaginativ. In nici un caz nu judec pe nimeni care are alta parere decat mine, si eu am stat muuuult timp si am oscilat daca sa introduc acest tip de jucarii sau nu in ludoteca lui S. Robotei inca nu avem, si nu vom avea din aia monstruosi niciodata, if I have a word to say 🙂

      Răspunde

Lasă un răspuns

