Importanta jocului imaginativ

„Jocul imaginativ este un precursor al gandirii conceptuale, in care posibilitatile sunt explorate pe „scena” interioara a imaginatiei copilului” (Erik Erikson).

Jocul imaginativ, adica pretend play– joaca „de-a ceva…” este foarte important in dezvoltarea copilului. Prin el, micutul isi exprima lumea interioara si invata sa o organizeze pe cea exterioara. El deschide usa pentru independenta, incredere in sine si potential nelimitat. Copilul nu isi insuseste cunostinte doar prin activitati „academice”, educative, ci le obtine si printr-un astfel de joc imaginativ. Cei care sunt incurajati sa se joace pretend play se dovedesc in viitor a fi mai creativi, cu un vocabular mai bogat si potentiali lideri.

Jocul imaginativ incepe de la 17-18 luni, dar poate fi initiat de parinti si mai devreme ( un exemplu de practicat cu bebelusii este cucu-bau sau altul  imitarea sunetelor de animale, cu marionete).

In cadrul jocului, parintii trebuie sa isi asume rolul de Producator (adica sa furnizeze jucariile sau materialele necesare), nu pe cel de Regizor, ci sa lase copilul sa controleze, sa scenarizeze si sa directioneze jocul.

Si S. s-a jucat destul de devreme pretend-play, prefacandu-se ca da de mancare la ursulet. Acum este un expert- se joaca foarte mult de-a doctorul, de-a facutul mancarii sau de-a constructorul. Unul dintre cele mai recente este „de-a magazinul”, pentru ca a inteles ca de la magazin se cumpara diverse lucruri cu bani, iar „bani” este un cuvant pe care si l-a insusit in vocabularul lui limitat 🙂

Zilele acestea i-am improvizat o trusa de doctor, cu o seringa fara ac, un plasture, niste cutiute, un servetel umed…si a fost jucaria preferata in ziua respectiva! A facut injectii dupa injectii ursuletului, papusii si noua 🙂 si spune ca el e „doctorul”.  A avut la un moment dat si o trusa de jucarie, pe care a dezmembrat-o si a descompletat-o, iar varianta improvizata a fost mai ieftina si la fel de eficienta:

 Eu ma bucur tare mult ca il vad predispus spre un astfel de joc, pentru ca prin el invata si sa socializeze mai bine, sa se comporte in public si cu alti copii. Abia asteptam verisoarele :), ca sa aiba cat mai multe de invatat de la ele!

Lasă un comentariu

5 comentarii

  1. Cristina

     /  15 Mai 2013

    Draga Raluca, as avea nevoie de un sfat…M-am documentat un pic in legatura cu Pretend Play, insa teoria nu ma ajuta prea mult…Vlad al meu are acum 1 an si 10 luni si as vrea sa imbogatesc jocul lui imaginativ, insa am un blocaj de fiecare data. Nu e el genul care sa imbratiseze imediat o activitate si nici eu nu sunt cine stie ce talentata…ba chiar am oarecare retineri, pentru ca ma descurajeaza repede atunci cand nu coopereaza din prima. Nu imi imaginez ca a fost usor si la tine, dar as avea nevoie de niste ..tips-uri, ponturi. Deocamdata el da mancare ursuletului, il pune sa citeasca o carte, se preface ca orice obiect este telefon, calut sau cana de baut. Cum sa fac sa trecem la o noua etapa? Am incercat sa ne jucam de-a postasul si de-a doctorul, inspirata de posturile tale, am confectionat gentuta de postas, tichie de doctor, i-am spus povestioare…dar el se joaca cu obiectele in sine, nu e chiar pretend play. Am incercat sa fac scenete folosindu-ma de animalele de plus din dotare, nu are efect…Ori astept eu prea multe de la el, ori trebuie sa abordez altfel…dar cum? Poate imi dai niste link-uri cu idei de pretend play la varsta asta. Multumesc anticipat!

    Răspunde
    • Cristina, imi cer mii de scuze ca raspund asa de tarziu, am fost plecata cand a intrat comentariul tau si apoi mi-a fost mai greu sa tin pasul. La un an si 10 luni este prematur sa ii ceri sa se joace pretend play organizat, ceea ce face el (ca da mancare usruletului, il plimba cu caruciorul) este deja fantastic. Acum puteti sa va jucati cu merionete, papusi si plusuri, dialoguri scurte, la care sa poata participa si el macar prin onomatopee, si multe activitati pe motricitatea fina si grosiera. Abia dupa 24-28 de luni cred eu ca veti putea „organiza” pretend play-uri mai complexe, eu tin minte ca S. iubea jocurile cu masinute si omuletii de la masinutele respective, si inca se mai joaca cu ei, deci as plusa pe figurine. De asemenea, daca ai plusuri si nu stii ce sa facu cu ele, poti dramatiza o poveste pe masura ce o citesti, cu plusurile pe post de personaje. Daca nu merge, nu dispera, incearca peste o luna sau doua! Acum trebuie sa urmaresti si interesul copilului, si sa marsezi pe ce il intereseaza cel mai mult. Nu va pierde nimic, doar ca va achizitiona mai mult intr-un domeniu acum, urmand sa recupereze in celelalte domenii mai tarziu.

      Răspunde
  1. Dezvoltarea limbajului la bebelusi | Caiet pentru şcoala de...acasă

Lasă un răspuns

