Copiii si banii

De curand am citit cateva articole despre cum sa ii invatam pe copii despre bani, cum sa ii facem responsabili in aceasta privinta, si m-am gandit sa va impartasesc si voua parerile mele personale si link-urile spre doua dintre favoritele mele.

Personal, cred cu tarie ca trebuie sa ne invatam copiii despre valoarea banilor, despre faptul ca ei se castiga muncind, ca trebuiesc cheltuiti cu cap si intelepciune, si despre lucruri practice cum ar fi sa tii un buget sau sa investesti in ceva de valoare. Ai mei mi-au dat lectii in acest sens doar prin exemplul personal, in sensul ca nu am primit bani de buzunar (am avut banii mei din momentul in care am putut sa imi ridic singura alocatia de la Bancpost, adica pe la 14 ani), si din cate imi amintesc, dintotdeauna mi-a placut sa economisesc. Puteam sa strang mult si bine banutii primiti de la rude (in general), si apoi sa ii investesc in ceva mai de valoare. Apoi, in adolescenta chiar aveam summer-jobs sezoniere (lucram ca translator pentru echipe de americani), si in studentie am dat meditatii la engleza inca din primul an, am muncit o vara in SUA si… alte experiente de genul acesta. Mi-a placut intotdeauna sa simt ca am castigat ceva prin munca mea, e o senzatie de care nu vreau sa-mi privez copiii, oricate avantaje financiare ar avea ei. In privinta investitiilor, am primit o singura data o lectie de la un batran american, pe care am tinut-o minte: orice lucru perisabil (si asta include si chestiile tehnice, gen masini sau aparatura electonica) isi pierde valoarea din momentul in care l-ai cumparat. Daca tu ti-ai luat o masina nou-nouta, si vrei sa o vinzi in secunda urmatoare- va trebui sa o vinzi mai jos decat pretul de achizitie, pentru ca este deja second-hand. Lucrurile care isi mentin valoarea in timp, spunea batranul, sunt imobiliarele, arta, aurul si, daca esti destept si te pricepi sa investesti, actiunile la bursa.

De aceea, am de gand sa ii invat din timp pe copiii mei despre valoarea banului, despre valoarea unui trai frugal si cat de important este sa iti gestionezi bine banii munciti cinstit. Consider ca un copil trebuie sa invete sa cheltuiasca si sa economiseasca, iar sistemul care imi place cel mai mult este urmatorul: copilul are anumite sarcini in casa pe care trebuie sa le faca fara sa primeasca recompense financiare (de exemplu, ordine in camera lui, debarasat masa, dus gunoiul, etc.), iar anumite sarcini mai speciale pot fi „remunerate” (treburi mai dificile, mai meticuloase). Imi place ideea impartirii acestor castiguri pe categorii- de exemplu, 10% vor merge spre Biserica sau o actiune caritabila, 20% spre economii pe termen lung (cum ar fi o investitie in educatie), 20% spre economii pe termen scurt (pentru obiecte mai valoroase, pe care copilul sa si le poata permite intr-o luna sau chiar si un an), iar 50% sa fie cheltuiti cum doreste el. Trent, de la Simple Dollar (blogul meu favorit in materie de sfaturi financiare), vede lucuruile astfel- http://www.thesimpledollar.com/2007/01/14/the-money-savvy-pig-and-my-sons-allowance/ .

Un alt articol peste care am dat in dimineata aceasta, si care m-a inspirat sa scriu aceste randuri, l-am citit aici-  http://chocolateonmycranium.blogspot.com/2010/05/kids-and-cash.html . Cel mai mult m-a impresionat faptul ca acea mama si-a incurajat fetele, abia in prima adolescenta, sa isi deschida un magazin on line cu lucursoare confectionate de ele- asta da lectie de investitie! Si m-a impresionat si sistemul lor de a-si plati copiii sa NU se uita la televizor si sa Nu se joace pe computer, invatandu-i astfel ca Time is money, ca pot face ceva mai valoros cu timpul lor.

Sper sa va inspire si pe voi sa meditati la acest subiect.

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

