7 domenii ale dezvoltarii timpurii

Incep prin a preciza ca nu am nici un merit pentru informatiile din aceasta postare- ele sunt preluate direct de pe un blog pe care il apreciez foarte mult, si pe care imi amintesc ca l-am mai recomandat http://www.icanteachmychild.com/2010/07/6-ummi-mean-7-domains-of-early.html .Dar pe mine m-a ajutat in evaluarea lui S., si sper ca va va fi de ajutor si voua.

Care sunt cele 7 domenii de dezvoltare ale copilului in primii ani de viata (ce trebuie el sa invete intre 2 si 3 ani)?

Motricitatea grosiera (gross motors)- implica folosirea muschilor „mari” ai corpului- mersul in patru labe, mersul vertical, fuga, saritul, saltatul si cataratul- sunt toate exemple de activitati motrice grosiere.

Motricitatea fina (fine motor)- activitatile care consolideaza coordonarea ochi- mana- ele solicita copilul sa-si controleze precis muschii mainii. Coloratul, scrisul, taiatul cu foarfeca, transferul cu penseta, ruperea hartiei-toate aceste ajuta la construirea abilitatilor motrice fine. S. se descurca bine si  in acest domeniu- taie foarte bine cu foarfeca, mazgaleste cu tot felul de instrumente de scris, iar una din activitatile favorite din ultimul timp este sa „cojeasca” creioanele ceracolor de hartiuta protectoare- imi pare rau de ele, sincer, dar il las, pentru ca are si asta utilitatea ei.

Limbajul (language)- invatarea literelor, a fonemelor, recunoasterea limbajului scris si consolidarea vocabularului fac parte din ceea ce trebuie sa invete un copil- desi de citit va citi abia peste cativa ani. De aceea este important sa ii cititi copilului, sa va jucati jocuri cu litere (cel mai bine incorporate in alte feluri de activitati- cum ar fi crafts, plastilina, etc., mai degraba decat prin flash-cards sau filmulete video).

Abilitati cognitive (cognitive)- aceste tipuri de activitati includ observarea cauza-efect, rationalizarea si activitati de matematica timpurie. Numaratul si patterning-ul fac parte dintre aceste activitati recomandate pentru prescolari. Cu S. fac acest tip de activitati, ii place sa numere, numara si aliniaza, dar totul pentru el este „doi-doi-doi”).

Social/ Emotional– Copilul este o fiinta sociala! De aceea este bine sa invete sa se joace, sa imparta, sa se imprieteneasca cu alti copii- si in general nevoile lui emotionale sa fie implinite. Asta nu prea se poate „preda”- dar trebuie facilitam socializarea copiilor unii cu altii.

Abilitati de autoservire (Self-help/ Adaptive)– tot ceea ce copilul are nevoie sa stie pentru a fi mai independent este inclus in acest domeniu- sa se imbrace si sa se dezbrace, sa se hraneasca singur, sa se spele pe dinti, pe corp, etc. In aceasta privinta S. poate sa se dezbrace singurel, sa isi puna diferite tipuri de papucei, sandalute, cizmulite; ar putea sa se si hraneasca, dar nu vrea (inca nici eu n-as avea rabdare sa il las).

Spiritual si Moral– poate cel mai important dintre ele- copilul trebuie sa invete sa-L iubeasca si sa-L asculte pe Dumnezeu, sa cunoasca diferenta dintre bine si rau. Daca nu parintii il vor invata aceste lucruri, atunci cine? Cu S. am inceput abia de la doi ani sa fac Scoala de Duminica, pana acum doar am cantat cantecele si i-am citit aleatoriu povestioare biblice. De acum vom face lucrul acesta mai structurat.

Articolul următor
Lasă un comentariu

8 comentarii

  1. Andreea

     /  2 Martie 2011

    Interesant articolul. Am rasfoit si blogul strain. Mi s-a parut foarte util, plin de informatii si activitati interesante. Vroiam sa te intreb la ce anume se refera termenul de „patterning”? L-am mai intalnit aici pe blog si cu o cautare pe google nu prea m-am lamurit.
    Am urmarit si cateva subiecte cu activitatile Montessori de pe forumul copilul.ro. Erau din perioada Craciunului.. cand mai am timp, mai citesc.
    Multumesc.

    Răspunde
  2. Andreea

     /  2 Martie 2011

    O carte utila pentru dezvoltarea limbajului este „It Takes Two to Talk” de Jan Pepper, Elaine Weitzman, H. Ayala Manolson. Din pacate ea nu se comercializeaza in Romania. O poti citi in mare parte pe google.books. E in engleza dar, eu una care nu sunt foarte cunoscatoare am citit-o foarte usor.
    In aceasta carte se vorbeste despre metoda Hanen, metoda ce ofera solutii care pot parea paradoxale la multi dintre noi: aceasta consta in a reactiona invers decit reactionam in mod natural atunci cind comunicarea esueaza. Principiul fundamental al metodei Hanen este de a incuraja comunicarea intr-un mod indirect. In loc sa-i zicem ce trebuie sa faca, ii dam ocazia sa descopere singur. Vrem ca copilul sa resimta mai usor bucuriile si avantajele comunicarii.
    Uite si site-ul http://www.hanen.org/
    Toate cele bune!

    Răspunde
  3. Am citit prima oara despre ea pe un forum (despre copii)- acolo unele mame s-au straduit sa o traduca, capitol cu capitol= dar cred ca o voi mai citi o data de pe link-ul recomandat de tine! Mersi mult!

    Răspunde
  4. Budrala Mihaela

     /  9 Martie 2011

    Andreea, ii trimit Ralucai cartea aceasta tradusa in lb romana. Sau da un semnal pe m_budrala@yahoo.com

    Răspunde
  5. crissy77

     /  20 Septembrie 2012

    Interesant si folositor articolul, multumim. Singurul lucru care mi se pare exagerat este ca la 3 ani sa recunoasca literele (fetita cea mare le-a invatat la 4 ani jumate din proprie initiativa, totul a pornit de la joaca noastra „hai sa spunem cuvinte/animale/pasari care incep cu…”), la 4 ani si 8 luni lega primele litere singura „B-O-S-C-H… adica cuptor, nu-i asa, mami?” :)); la gradinita le-au invatat in grupa pregatitoare, deci la 5-6 ani). Sunt de acord ca nu strica sa incerci si sa „insisti” daca copilul este interesat.

    Răspunde
    • Unii copii sunt apti si vor sa invete literele pana in 3 ani. Altii, cum e S., nu manifesta cine stie ce interes. De muuult mi-am propus sa stie literele. N-a fost sa fie! Stie vreo 10, nu il pasioneaza, ne concentram pe altceva, revenim mai tarziu🙂 DAr mai stiu ca le vine tare greu copiilor de cl.I daca nu stiu sa citeasca bine, asa ca pana la 6 ani imi propun sa stie macar asta🙂 Sa vedem daca reusesc…

      Răspunde
  6. Raluca, foarte util articolul. Pe aceste domenii am insistat si eu cu baietelul. Acum a venit randul fetitei. Wow, parca nu-mi vine sa cred.

    Răspunde
    • Roxana, abia astept sa vad cum va reactiona N.. Eo fetita atat de scumpica, abia astept sa ne povestesti evolutia ei- si vrem amanunte!!

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: