Cum si cand incepem? Activitati pe varste

Una dintre caracteristicile pe care le apreciez foarte mult la blogurile de homeschooling timpuriu in materie de organizare este aranjarea activitatilor pe categorii de varsta. De aceea, m-am gandit sa adaug cateva categorii noi pe blog, in speranta ca vor fi de ajutor mamicilor care vor sa se orienteze spre activitati incepatoare sau mai avansate- precum si celor ai caror copii se incadreaza inca la „bebelusi” (cum noi o asteptam in curand pe surioara lui S., sper ca si categoria „Bebelusi” se va dezvolta 🙂 ). Categoriile sunt: Bebelusi, 12-18 luni, 18-24 luni– ele sunt cat se poate de flexibile, activitatile le puteti adapta in functie de particularitatile copiilor vostri;  trebuie sa tineti minte – cu cat incepeti mai devreme, cu atat mai repede va fi pregatit copilul pentru activtati mai complexe.

Probabil ca prima intrebare pe care si-o pune o mama este „Cand si cum sa incep?”. Exceptand anumite lucruri de tip senzorial, citit, jocuri simple pentru bebelusi, jocul structurat si orientat spre invatare pe care il recomand pentru „scoala de acasa” se incepe undeva intre 12 si 18 luni (noi am inceput mai tarziu, pe la 21 de luni, pentru ca abia atunci am descoperit conceptul).  Primele activitati care pot fi introduse sunt cele de potrivire pe perechi (initial cu 2 perechi, apoi se creste treptat numarul lor), activitati de sortare simple cu culori, forme, etc. , cele mai simple forme de arta (de exemplu, pictatul cu degetul), citit, etc.

Copilul meu nu vorbeste! Sa mai astept?”- NU! Din propria mea experienta cu S., care este un copil foarte putin verbal- mi-am dat seama ca ei au o capacitate de asimilare uimitoare, si chiar daca nu reusesc sa verbalizeze acumuleaza foarte mult si la nivel de abilitati motrice, si la nivel de limbaj pasiv/ receptiv. In cele trei luni de cand am inceput sa ma ocup mai serios de S., a reusit sa stapaneasca tot felul de activitati de sortare, de potrivire, recunoaste partile corpului (chiar si detalii), stie multe animale salbatice si domestice, tipuri de masini, cel putin patru culori, intelege conceptul de cifre si de numarare, a devenit foarte indemanatic, i-a crescut capacitatea de concentrare…deci numai avantaje! Sa nu va inchipuiti ca a fost „fortat”: sa invete- totul s-a intamplat prin joc, in activitati scurte care au durat doar atat cat interesul lui a fost viu pentru ele.

Nu conteaza unde incepi- intotdeauna insa trebuie sa fie un joc, si sa fie distractiv! Daca copilul nu se arata interesat and is not having fun, cel mai bine este sa opriti activitatea! 

Repetitia este si ea importanta- copiilor le place sa faca acelasi lucru iar si iar, invatand ceva nou de fiecare data cand incearca un tip de joc sau de activitate.

Intotdeauna vorbiti despre ceea ce faceti- daca sunteti la lectia despre culori, nu ratati nici un moment sa ii aratati culoarea respectiva in orice context. Imi amintesc ca era toamna si incercam sa il invat pe S. culoarea galben- nici nu va inchipuiti de cate ori am repetat „Uite o frunza/ floare/ bluzita/ soare/ caciulita galbena!”

Daca nu aveti timp sa faceti cate o activitate noua in fiecare zi, nu va ingrijorati! Sunt zile mai pline si zile in care nici mama, nici copilul nu au chef de activitati- ei oricum invata ceva nou in fiecare zi!

O imprimanta ajuta, dar daca nu aveti asa ceva, va puteti confectiona o multime de materiale didactice decupand din reviste, materiale publicitare sau desenand. Scoala de acasa nu trebuie sa fie costisitoare- de fapt, mi se pare mult mai incitant sa iti folosesti imaginatia pentru a gasi solutii frugale si creative, pentru a face materiale educative din orice.

Aceaste idei le-am preluat, adaptandu-le un pic, de pe un blog pe care il recomand din toata inima- http://activitymom.blogspot.com/2010/05/where-when-should-i-start.html . Este plin de idei faine si foarte bine structurat.

Si aici inca o lista extraordinara- http://www.squidoo.com/toddler-workbox.

Iata si o alta experienta-http://notesfromaveryredkitchen.blogspot.com/2010/11/getting-started.html

O zi frumoasa va doresc!

Articol anterior
Articol următor
Lasă un comentariu

2 comentarii

  1. Andreea

     /  26 Februarie 2011

    Buna. Cautand pe net diverse activitati pentru fetita mea de un an, am descoperit blogul tau. De trei zile, cand prind un moment de respiro, pac! il mai studiez un pic. 🙂 Imi place foarte mult! Felicitari! Chiar azi ma gandeam sa caut eu activitati pe varste in blogul tau si am ramas surprinsa ca fix azi ai postat despre asta. E mult mai util asa. Am mai vazut ca ai o sectiune dedicata activitatilor de tip Montessori, nu am citit tot de acolo, dar si pe mine ma intereseaza. Citeam zilele trecut pe net despre acest concept si am gasit pe un forum, postarile unei mamici din America ce lucreaza intr-o gradinita cu un astfel de program. Chiar a pus si un link cu poze cu diverse activitati care le fac ei acolo. Ti-l las si tie, poate te mai inspiri pentru noi activitati. http://family.webshots.com/album/554342672TcrQdT Sper sa iti fie util.
    O zi buna va doresc!

    Răspunde
    • BUna, Andreea! Ma bucur tare mult ca iti este de folos blogul- asta era si ideea! Mersi pt link, stiam pozele, de fapt ele m-au inspirat sa arunc o privire mai adanca asupra metodei Montessori si sa aplic cate ceva cu S. Am deschis un subiect si pe copilul.ro (da un search pe site la Activitati practice de tip Montessori)- sunt multe idei si acolo. Si mai am un subiect acolo- Scoala de acasa pt copii intre 1-3 ani (sunt si acolo multe idei usor de aplicat)- majoritatea le gasesti insa si pe blog (dar acolo sunt ceva mai multe, e drept). Sunt o multime de bloguri faine (mult mai faine decat al meu) in blogosfera americana- mamicile de acolo au acces la mai multe informatii si materiale, si au mai multa experienta. Eu invat…din mers! Dar cred ca pe mamicile care citesc in romana le ajuta un blog cu astfel de activitati! Te invit sa mai treci pe la noi!
      Raluca

      Răspunde

Lasă un răspuns

