One hundred poems from the Japanese

Aceasta este perla pe care mi-a adus-o din America. Am cumparat-o dintr-un Thrift Shop intunecos, impreuna cu niste felicitari cu faruri si o ponosita carticica de copii.

Este o carte de haiku-uri japoneze, si imi aduce aminte de o parfumerie miniaturala, cu rafturi pline de sticlute mici, in care esentele sunt fragile, dar tari, si in multe straturi.

Am citit-o ca pe o cutie de bomboane asortate, mi-am descoperit favoritele, iar peste ani am dat si peste frumusetea altor poeme pe care le trecusem cu vederea. Mai tarziu le-am impartasit cu elevele mele, al caror spirit adolescentin era la fel de intricat, fin si caligrafic ca si cangele japoneze si imaginile din haiku-uri. Nu voi putea uita vreodata cum, citind-ul pe acesta cu I., l-am gasit amandoua atat de frumos, incat aveam impreuna ochii scaldati in lacrimi.

I send you a box

Of glowing pearls.

Wear them with irises

And orange blossoms. 

(Yakamochi)

Par cateva cuvinte aranjate in patru versuri scurte, dar pe noi ne-a fascinat delicatetea cutiei de bijterii, intentia barbatului de a o vedea frumoasa pe ea, contrastul dintre catifeaua petalelor de iris albastru-intunecate, sideful perlelor si vagul portocaliul al florilor, simteam in nari parfumul lor de primavara si stiam ca fata va fi frumoasa, cat de frumoasa…

Am redescoperit bucuria destratificarii lor mai tarziu, in clipe de plictis, si a fost ca si cum identificam ingredientele individuale ale unei mancari foarte fine.

America mi-a dat, fara sa stie, Japonia in dar, intr-o mica „batista” alb-negru, plina de perle. Ideea de Thrift Shop va fi pentru mine intotdeauna asociata cu comoara japoneza, din care ma infrupt si acum, care imi marcheaza amintirile, mai indepartate sau mai recente.

Articolul următor
Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

