Activitati practice de tip Montessori

Prima oara cand am auzit de Maria Montessori aveam vreo 13 ani. Ma plimbam cu ochii printre cartile din biblioteca alor mei, si am dat, pe dupa un fotoliu, peste niste carti despre educarea copilului. Erau clasici, de tipul lui Rousseau, dar prima pe care am pus mana a fost Descoperirea copilului, de Maria Montessori. Tot ce imi amintesc din acea prima lectura a fost ca era extrem de usor de citit, chiar si pentru mine la 13 ani, si ca m-a fascinat prin detaliile practice despre primele ei gradinite, si metoda prin care copiii invatasera sa scrie si sa citeasca fara a fi primit nici macar o lectie in acest sens, doar prin exercitii grafice si tactile.
Mi-a placut si ideea responsabilizarii copiilor de mici, ideea mobilierului adaptat varstei, a activitatilor practice, cat si respectul pentru copil in sine, care razbatea din paginile cartii.
Evident, aceasta introducere cu privire la Metoda Montessori este pur subiectiva (gasiti nenumarate site-uri pe net care sa explice bazele teoretice si reperele educative din spatele metodei). Eu nu voi repeta, decat foarte pe scurt, ce sta la baza metodei Montessori. As dori ca aceasta categorie de postari sa se axeze mai mult pe activitatile practice care pot fi reproduse cu copii acasa (cele mai multe dintre materialele originale montessori sunt f calitative, dar si extrem de scumpe; vestea cea buna e ca pot fi, multe dintre ele, confectionate acasa, improvizate sau adaptate de voi).

In afara de cartile Mariei Montessori, va mai recomand o carte (pt cititorii de limba engleza)- o gasiti si pe net, de citit gratuit (eu asa am citit-o prima data, apoi am avut surpiza placuta sa o regasesc printr niste carti primite cadou). Se numeste Understood Betsy, de Dorothy Canfield si ofera (sub forma de poveste, foarte placuta la citit), principiile educatiei Montessori aplicate practic, in viata unei fetite.

Iata si cateva repere practice:

Principiul tavilor:
Fiecare activitate este plasata pe o tava individuala, pe care sunt asezate toate materialele de care este nevoie pentru indeplinirea acelei activitati.
(aici as detalia putin: am vazut principiul acesta prima data pe blogurile cu mamici care fac homeschooling cu copii mici- ideea este sa lasi tavile la nivelul copilului, pe un raft, si nu mai mult de 4-5 tavi odata, pe care sa le schimbi periodic. Tava reprezinta un spatiu delimitat, pe care copilul trebuie sa isi desfasoare activitatea, si dupa ce a completat-o, strange totul inapoi pe tava si pune tava la loc. Copilului i se imprima astfel un simt al ordinii, al faptului ca fiecare lucru are locul lui si ca lucrurile trebuiesc puse la loc dupa ce le folosesti- „Everything has a place and everything in its place”. Pe de alta parte, daca activitatea se desfasoara intr-un loc unde sunt mai multi copii, acasa sau la gradi, tava delimiteaza spatiul personal al fiecarui copil, si le arata celorlati copii ca nu e bine sa smulga un obiect de pe o tava pe care o foloseste  un alt copil in acel moment. Nu numai atat, dar copilul are posibilitatea sa aleaga in ce ordine efectueaza activitatile, alegandu-si el singur cu ce tava vrea sa inceapa si sa continue, atat vreme cat le face pe toate pana la urma. Pentru acasa, cu cei mici, o tava poate contine un puzzle din acela cu incastru, un cub sau alta jucarie sortatoare, materiale pentru pictat, plastilina, jocuri de indemanare, cu litere, cifre, etc). Trebuie sa recunosc ca m-a impresionat ideea asta cu tavile (inca dinainte de a-mi da seama ca e o idee Montessori), si mi-am luat si eu 4 (very good deal- toate la 10 lei:O)). Sper sa si pun in practica principiul :O)

O activitate practica, de transfer:

O activitate Montessori pentru copii mici, una dintre cele mai simple: se pun doua castronele (sau o tava cu 2 compartimente), pe o parte se pun niste pietricele din acelea decorative (sau orice altceva va trece prin minte) si copilul trebuie sa le transfere, una cate una, dintr-o parte in alta- cu mana, lingura, etc. Se preteaza foarte bine si la copii mici. I se arata copilului ce trebuie sa faca, i se explica verbal, eventual se fac primele miscari cu manuta copilului, dar daca pe copil nu il intereseaza activitatea nu insistati, incercati alta data (daca copilul is not having fun, nu e o activitate potrivita pentru el- valabil pentru orice fel de activitate). Cu S. am facut de multe ori aceasta activitate, si i-a placut foarte mult.

activitate de transfer

Articol anterior
Articol următor
Lasă un comentariu

4 comentarii

  1. carmen

     /  21 Decembrie 2010

    nu am mai auzit de metoda M! dar sigur ma intereseaza. Am sa o indrum si pe sora-mea spre blogul tau si spre cartile astea! Nu ne dai o lista cu publicatiile pe care le-ai mentionat, ale M. Montessori?

    Răspunde
  2. Betti

     /  26 Ianuarie 2011

    Si unde e distractia in a pune ceva dintr-o parte in alta?Nu imi dau seama!

    Răspunde
    • Ai fi surprinsa ce gasesc astia mici a fi entertaining…bineinteles ca pentru un adult nu e nici o distractie, dar pentru ei…invata sa-si coordoneze miscarile, sa transfere, sa se concentreze. Sunt activitati pe care ei le gasesc atractive (o prietena imi spunea cum a stat fetita ei de un an si jumatate 30 de minute sa mute dintr-o farfurie in alta niste coji de portocale). Lucrezi cu copii mici?

      Răspunde
  3. lucy (exel)

     /  1 Februarie 2011

    fff interesant Raluca ce explici tu aici,,si e f adevarat ca aceasta activitate de transfer este interesanta pt cei mici si ii tine ocupati ceva timp.andi e innebunit sa tot mute cuburi dintr-o cutie in alta, ceai cu lingurita dintr-i canita in alta si multe alte chestii
    felicitar pt blogul minunat!

    Răspunde

Lasă un răspuns

