Copiii invata diferit

Pentru a te putea plia pe nevoile unui copil, trebuie tu, ca mama sau profesoara/educatoare, sa il cunosti, sa vezi ce ii atrage atentia, ce ii starneste interesul sau antipatiiile, sa stii pe ce sa pui accentul si ce sa eviti atunci cand faci acasa „scoala” cu el. „Scoala de acasa”  sa fie in permanenta distractiva- it must be always fun– daca nu este, atunci nu si-a atins scopul si activitatile trebuiesc oprite imediat. Nu fortati un copil sa completeze o activitate numai pentru ca voua vi se pare interesanta. Cat este mic, lasati-l in ritmul lui pana el insusi isi va gasi ritmul, iar apoi voi va veti putea mula pe el. Cand ati observat ce il pasioneaza, folositi  aceste lucruri pentru a preda orice. Daca il pasioneaza sportul, miscarea, invatati-l literele si cifrele prin jocuri de miscare, geometria prin jocuri de echipa, matematica afara, cu creta pe asfalt, unde el poate zburda in voie. Daca il intereseaza masinile, ilustrati celelate subiecte (invatarea culorilor, formelor, literelor, cifrelor), cu imagini cu masini (se gasesc o multime de imagini de printat gratis pe pe net, plus o mare varietate de stickere in magazine).

Iata cate ceva despre felurile diferite de invatare, despre tipurile diferite de copii si cum invata ei. E drept, sunt despre copii mai mari, dar odata ce identificati tipul de invatare al copilului, va va fi mult mai usor sa il ajutati sa invete (fie ei micuti, fie la scoala).

1.Tipul vizual / Visual- spatial learners

= iubeste cartile si revistele
=are o memorie fotografica
=invata bine cu grafice, tabele si diagrame
=tinde sa fie orientat spre detalii
=prefera instructiunile scrise celor orale
=la scoala va scrie corect, fara greseli gramaticale

=au o inteligenta vizual-spatiala ridicata

= proceseaza informatia mai bine cand un subiect este introdus in ansamblu, ca intreg (intr-o introducere globala), inainte de a fi predate detaliile;

= gandesc primar in imagini si prefera explicatiile vizuale: video-uri, diagrame, simulari, demonstratii si grafice pe computer

= se bucura de succes cand invatarea este mai putin structurata, mai creativa si mai interactiva

= le place sa rezolve probleme inedite, care au mai mult decat o solutie

= aleg sa isi creeze propriile lor probleme si sa le evalueze prin logica si intuitie

= le place sa inceapa cu un concept mai mare, la care sa adauge detalii prin intermediul logicii inductive

=adeseori le place sa vada mai intai produsul final, si apoi, fara a avea nevoie de instructiuni, sa isi dea seama cum sa ajunga la acel produs sau solutie

= le place sa descopere sau sa creeze relatii intre ei isisi si obicetul de studiat.

2.Tipul auditiv/ Auditory -sequencial or analitical learners

= beneficiaza mai mult din lecturile cu voce tare (facute de parinti)
= are tendinta sa fie mai vorbaret
= ii place muzica si ii place sa cante si sa fredoneze
= este bun la gramatica si la limbi straine
= ii place sa lucreze si sa invete in grup
= citeste cu mai multa greutate

= au tendinta de a procesa informatia pornind de la parte la intreg

= raspund bine la logica si ordonare secventiala

= raspund cel mai bine la  informatia vorbita (punctele lor tari sunt in domeniul lingvistic si cel logico-matematic)

= reactioneaza cel mai bine cand studiaza informatia metodic- facand grafice de timp, liste si alte ordonari secventiale cu datele  despre obiectul pe care il studiaza

= ii ajuta sa vorbeasca sau sa citeasca cu voce tare cand studiaza, si sa fie ascultati de catre altcineva ca verificare

= prefera sa se ocupe de o singura sarcina odata, intr-un mediu de lucru ordonat

= prefera mai degraba sa rezolve probleme deja existente, decat sa creeze unele noi

= folosesc logica si deductia

= prefera activitatile de invatare unde exista doar un singur raspuns corect, si care pot fi fragmentate in pasi logici, secventiali 

3.Tipul kinestezic/ tactil/ Kinesthetic preference learners

= invata prin emotii si atingere
= ii place sa manipuleze lucrurile, sa construiasca modele
= ii vine greau sa scrie corect
= exceleaza la sport
= ii plac experimentele stiintifice, activitatile manuale
= uneori poate parea hiperactiv

=le place sa atinga ceea ce studiaza

=raspund bine la activitatile de invatare ce implica miscare, joc de rol, explorare cu mainile, manipulative si experimente stiintifice

= pot simti nevoia sa se miste in timpul pauzelor, mai degraba decat se treaca direct de la o activitate statica la alta

Copiii invata diferit. Daca reusim sa descoperim tipul lor de invatare, le vom face cel mai frumos cadou inainte de a incepe ei scoala, pentru ca ii vom putea „invata sa invete” in cel mai eficient mod pentru el. Facilitandu-le invatarea, le transformam scoala intr-o experienta placuta, iar atitudinea lor fata de educatie va fi una pozitiva.

Lasă un comentariu

5 comentarii

  1. carmen

     /  21 Decembrie 2010

    interesant! am si eu acum o nepotica dar mai trebuie sa treaca putin timp pana sa o putem incadra intr-unul din aceste tipuri deoarece are abia 6 saptamani!🙂

    Răspunde
  2. oana

     /  10 Septembrie 2012

    Va multumesc mult pentru toate articolele postate pe acest blog! Sunt foarte interesante, mai ales acestea despre tipurile de invatare. Este posibil ca un singur copil sa le aiba pe toate? Daca nu, la ce varsta imi dau seama din ce categorie face parte? Denis are 2 ani si in aceste articole despre tipurile de invatare este descris perfect in toate cele 3 tipuri. Va multumesc!

    Răspunde
    • Oana, chiar planuiam un articol despre diferitele tipuri de invatare, mai detaliat, in curand. Sper sa am timp sa il scriu in viitorul apropiat, insa la 2 ani cred ca e prea devreme sa spui cum e un copil; dupa 3 ani ar fi mai concludent, eu abia acum mi-am dat seama ca S. este un copil dupa stilul auditiv-conceptual. Cat sunt mici ei gandesc in imagini, de aceea este greu de diferentiat carui stil vor face parte.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: