La multi ani, Baietel de Argint!

Aceasta este o postare luuunga despre un baietel absolut obisnuit de 3 ani, si daca nu va intereseaza atingerea unori banale milestones, va rog sa sariti peste ea. Recunosc ca am facut-o pentru sufletul meu mai mult…

Acum 3 ani, pe la ora 12, venea pe lume S., un baietel foarte curios, vesel, si energic. In trei ani de zile am invatat foarte multe despre el (si el despre noi, cred): este un copil adaptabil, destul de rezistent (nu mai doarme de mult la pranz, decat daca se intampla sa fie la un drum mai lung cu masina, insa rezista bine, fara crize de nervi din pricina oboselii; daca este foarte obosit si nu i se da atentie, spre sfarsitul serii poate fi un pic hiperactiv, dar  in rest e ok). Suporta destul de usor schimbarile de rutina si, desi nu a stat prea des la bunici, cand a fost lasat i-a facut placere, nu a plans dupa noi, ba chiar s-a distrat.

Este un  bun observator (cand intra intr-un loc nou, cu personaje noi, sta tacut si observa o buna bucata de vreme. Odata ce s-a familiarizat cu locul si oamenii, e de neoprit…la joaca si pozne :) ). Chiar si atunci cand vine pe la el vreun copil, mai intai il observa bine, si apoi interactioneaza- de aceea ii trebuie ceva timp sa se imprieteneasca. Din pacate, in ultimul an a fost cam privat de socializarea cu alti copii (tati l-a dus mai mult cu el, pe la treburi de oameni mari, copiii care mai veneau pe la noi anul trecut fie au inceput cresa, fie mamele lor serviciul, iar prieteni noi nu prea am avut cum sa ne facem); sunt tare curioasa cum se va adapta la gradinita.

Desi e energic, mereu in miscare, ii plac catararile si acrobatiile (mai nou a invatat sa stea in cap pe canapea, cu picioarele ridicate in sus- un fel de lumanare dar sta chiar in cap)- are totusi o buna putere de concentare. L-am observat, in diferite contexte, cand i s-a prezentat o activitate noua si interesanta (stampile noi, pictura, activitati de tip Montessori, un joc captivant), S. a ramas destul de multa vreme concentrat pe lucrul respectiv. In cateva situatii era si un alt copil prezent- atunci cand copil musafir a fost gata sa treaca la altceva, S. inca ar fi vrut sa continue activitatea. Acest lucru poate tine de fire si capacitatile sale, sau poate fi si rezultatul faptului ca a fost obisnuit cu activitati pe care sa le duca la bun sfarsit.

Nu e verbal, dar si-a dat un pic drumul la vorba. Are insa o gramatica ciudata, intrebarile si negatiile vin la sfasit, iar in loc de eu spune mereu tu. Cateva exemple: ziua ta= ziua mea :), Tu am sosete nu= Eu nu am sosete; Mama faci ce?= Mama ce faci?; Tu poti nu= Eu nu pot. Spune foarte corect cuvinte care mine mi se par dificile- toxic, boxa, zapada, sosete; si stalceste ingrozitor alte cuvinte- cotzei= chilotei, cocioi= carnaciori. In continuare nu il pronunta pe L si pe R, dar logopeda care l-a evaluat a spus ca e ok, acestea sunt ultimele consoane pe care copilul reuseste (mai devreme sau mai tarziu) sa le pronunte. Nu are inca nevoie de logopedie, iar progresele sunt evidente, chiar daca intarzierea de limbaj e vizibila.

Daca la partea verbala suntem in urma, la partea motrica eu cred ca este avansat- de la 2 ani merge pe tricicleta, de la 2 ani si 4 luni pe bicicleta cu stabilizatoare- are o foarte buna precizie, trece cu tricicleta razant pe langa usi si obstacole fara sa le loveasca (faptul ca a mers mult timp de-a busilea l-a ajutat sa isi creeze o buna orientare in spatiu). Se catara peste tot, are echilibru, cade rar (totusi are la activ si cateva cucuie serioase).

Este un fratior tandru si protector, iar zilele trecute imi spunea Tu sunt pieten Cati= Eu sunt prieten cu Cati :)

Spune Scuze, Te rog, Ma ierti (aproape din proprie initiativa, fara sa fi insistat noi pe asta- cred ca e din pricina desenelor animate), mai trebuie sa lucram la Multumesc/Cu placere. Cere voie, ceea ce mie mi se pare un important pas inainte. Daca pana acum facea fara sa mai intrebe, acum se uita la mine si imi cere permisiunea. Citisem ca e un lucru normal pe la varsta de 3 ani, cu toate acestea am fost placut surprinsa cand s-a intamplat.

Din obiectivele pe care ni le propuneam acum 6 luni am realizat cateva, la unele inca lucram:

  • sa trecem prin alfabet (o litera pe saptamana)- am ajuns numai la litera G, iar dintre ele S. recunoaste doar pe A, uneori B si pe T (invatat in alt context).
  • sa invatam cifrele de la 1 la 10- sa numere in mod constient si sa recunoasca multimile (o cifra pe saptamana)- numara (mai sare cate o cifra), recunoaste  cifrele si multimile pana la 3.
  • sa recapitulam cele 10 culori pe care le stie deja (rosu, galben, albastru, verde, alb, negru, mov, portocaliu, roz, maro (?) ); sa invatam culoarea inchisa/deschisa; sa invatam: gri, auriu, argintiu, turcuoaz, visiniu (o culoare pe saptamana)- stie si numeste cele 10 culori initiale, il recunoaste pe gri, argintiu si auriu- sper, nu l-am testat in ultima vreme ;
  • sa recapitulam cele 5 forme pe care le stie deja (cerc, patrat, triunghi, stea, inima) si sa invatam romb, dreptunghi, oval, semicerc, hexagon (o forma pe saptamana)- aici stam bine, in afara de hexagon le identifica pe toate, pe multe le si numeste, ba chiar imi arata obiecte din casa si imi sume ca sunt de foma ovaia, papat, stea :)
  • sa recapitulam animalele domestice, salbatice si marine, insectele, pasarile, reptilele, etc. -banuiesc ca le stie, cartile cu activitati de pe care lucram acum abordeaza si aceste aspecte.;
  • sa invatam anotimpurile- deosebeste anotimpurile, e constient de diferentele intre iarna, toamna, vara, ramane sa invete in curand mai multe si despre primavara;
  • sa il invat sa deseneze ceva inteligibil- inca nu ne putem lauda cu asta, dar mazgaleste din ce in ce mai elaborat :);
  • sa pictam mai mult si sa facem mai mult arts&crafts- aici pot spune ca am atins obiectivul;
  • sa avem macar o activitate senzoriala pe saptamana- nu am avut chiar una pe saptamana, insa destul de multe in general;
  • sa facem exercitii de patterning, de lacing (trecere a siretului prin orificii), insirare de margele, memory games, jocuri de potrivire, jocuri de sortare, etc.- inca nu in pasioneaza patterning-ul si lacing-ul.
  • sa citim dupa programul 5 a day/week (detalii in viitorul apropiat)- din pacate, aici e capitolul la care am regresat cel mai mult. Nu numai ca nu am citit dupa acest program, dar timpul nostru pentru lectura s-a redus simtitor, si asta din vina mea.

Din punct de vedere practic:

  • sa scapam de Pampers- suntem pe drum :) Mai folseste noaptea si cand iesim din casa- pe vremea asta rece imi este frica de accidentele ude ;
  • sa invete sa manance singur ( din vina mea nu stie, l-am cocolosit prea mult)- si aici mai avem de lucrat;
  • sa reuseasca sa imbrace macar cateva obiecte vestimentare (de dezbracat reuseste singur)- obiectiv indeplinit- se imbraca zingu’ de la chilotei, pana la body, pantaloni, bluza si sosete.

Pe viitor imi propun sa trecem prin cartile de la ed. Litera (mi se pare ca activitatile si orbiectivele urmarite acolo sunt suficiente, si voi fi multumita daca la 4 ani ajunge sa le stapaneasca pe toate). De asemenea, imi propun sa ne jucam mai mult pretend play impreuna, sa ii citesc mai mult, sa facem teatru de papusi (despre asta, intr-o postare viitoare), si sa facem activitati de genul arts&crafts, pentru ca am observat ca ii plac si il tin concentrat.

La multi ani, baietelul meu drag!

Următorul post
Scrie un comentariu

30 comentarii

  1. La muuuuuulti ani, scumpule baietel de argint!! :) Esti un baietel tare istet si frumos!!

    Dumnezeu sa iti binecuvanteze din plin viata!! sa fi intotdeauna o bucurie pentru parintii tai, tu insuti o binecuvantare pentru cei din jurul tau!

    Ralu, vei vedea: cu ajutorul lui Dumnezeu veti reusi tot ceea ce v-ati propus, vei fi uimita cat de repede se va schimba pana la anul. S. seamana ff mult cu D. cand era la varsta lui.

    sa aveti astazi o zi minunata si cat mai multe cadouri!!

    Răspunde
  2. Multumim mult, Coca! Conteaza foarte mult ca o spui, tu mamica de baietel mai mare- imediat va sarbatorim si pe voi, adica pe Danut!

    Răspunde
    • Da, important este sa ai curajul sa il lasi singurel sa faca ceea ce doresti tu “sa faca de unul singur” :) si…sti si tu foarte bine, perseverenta e totul….il tin minte si acum pe D.: o jumatate de ora s-a chinuit sa imbrace o bluza…mai mult se prostea…si cand a vazut ca eu intr-adevar ies pe usa fara el (trebuia sa mergem la plimbare)…in cateva secunde a fost gata!! :D
      Foarte multe le stiu….dar trebuie sa-i lasam sa ne-o demonstreze :).

      Ei, tare mult imi plac aniversarile!! :)

      Muuulti pupici lui S. de la ursuleti!!

      Răspunde
  3. nicoleta

     /  19 februarie 2012

    LA MULTI ANI S.! (si multa putere de munca parintilor tai ) ECHIPA ELVARUJ

    Răspunde
    • Multumim, Nicoleta! Si mai ales iti multumesc eu pentru ca i-ai dat ideea mamei mele sa imi faca prajitura preferata ;)

      Răspunde
  4. La multi ani, S!!!
    Din tabloul conturat, S este un copil echilibrat, curios, cu spirit de observatie!
    Stie o multime de lucuri pentru varsta lui si aici felicitarile merg si catre tine, Raluca!
    Planurile de viitor sunt interesante, abia astept sa vad cum le puneti in practica. Multe dintre ele sunt si pe lista noastra si din pacate, stam si noi cam slabut la capitolul lectura….trebuie sa-mi revizuiesc atitudinea si iti multumesc pentru impuls!

    Răspunde
    • Multumesc, Claudia! Cat despre acitivitati, siogur ne vom tine una pe alta la curent. Si eu fac multe dintre lucrurile cu S. inspirata/impulsionata de voi.

      Răspunde
  5. La multi ani, baietel drag!

    Răspunde
  6. LAVINIA.N

     /  19 februarie 2012

    LA MULTI ANI,S!!!

    Răspunde
  7. La multi ani! Iti dorim tot binele din lume. Sa cresti sanatos, voinic, voios.
    Felicitari pentru progrese. Dupa parerea mea, S este un copilas peste medie. Se vede cat de mult ai lucrat cu el. E foarte inteligent. Sa stii ca toti copilasii trec prin aceleasi etape cu vorbirea. Si David vorbea la fel de agramatical. La inceput, nu-l corectam pentru ca nu voiam sa-si piarda increderea in el. Dupa un timp, am inceput sa-l corectam si acum vorbeste destul de bine.

    Răspunde
    • Ei, Roxana, eu stiu ca S. e un baietel obisnuit, oricat de mama cioara as fi. Dar e inteligent si priceput, se concentreaza si asta e cel mai important. Mai are 6 luni pana la gradi, sper sa depasim pana atunci problemele de gramatica. Multumim mult de urari!

      Răspunde
  8. La multi ani pentru S! Felicitari si pentru mamica lui!

    Răspunde
  9. Adela R.

     /  19 februarie 2012

    La multi ani! Toate cele bune sa va insoteasca pe toti!
    Peste o luna aniversam si noi!

    Răspunde
  10. La multi ani, S! Toate cele bune din partea noastra!

    Foarte frumos articolul, Raluca, si foarte instructiv! Tot un fel de interviu, nu? :)

    Răspunde
  11. La multi ani S.! Esti un baietel deosebit si norocos cu asa o familie. Sa fii sanatos si sa ai parte de tot ce-i mai bun pe lume.

    Răspunde
  12. La multi, multi si fericiti ani lui S, chiar daca cu o mica intarziere. Ii doresc tot binele din lume, sa creasca frumos, sa fie sanatos si bucuria voastra, a parintilor!

    Răspunde
  13. Mami de huni

     /  20 februarie 2012

    la multi ani sanatosi si frumosi ca tine, draga S!
    si felicitari mamei tale, pentru toate lucrurile frumoase pe care ti le preda si pentru toata daruirea ei!

    Răspunde
  14. Geanina(ihotu72)

     /  20 februarie 2012

    La multi ani scumpule sa iti dea D-zeu tot ce isi doresc parintii pt tine.Esti norocos ca ai o mama ca Raluca.

    Răspunde
  15. să trăiască dragul de S și să se bucure de tot ceea ce e frumos în această lume.
    și să fie protectorul surorii lui.
    felicitări, mămică.

    Răspunde
    • Multumim din suflet, el deja mi-a spus ca e prieten cu Cati- e foarte protector si acum, chiar daca de orbicei o dragaleste putin si apoi o lasa in pace. Dupa mine, e fratiorul ideal :)

      Răspunde

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 277 other followers

